SFI-elever Àr en heterogen grupp med vitt skilda bakgrunder men undervisningen Àr sÀllan individanpassad, med risk för att en del elever tappar motivationen.
MÄnga elever efterlyser ocksÄ en mer verklighetsnÀra undervisning som ger dem en bra grund inför kontakter med exempelvis barnens skola och myndigheter, enligt Skolinspektionen.
"Vid en verksamhet uppger elever att de efter relativt lÄng tids studier fortfarande inte kan kommunicera med exempelvis personal i mataffÀren", stÄr det i rapporten.
Myndigheten pekar ocksÄ pÄ de markant stora skillnaderna i kvaliteten i undervisningen. Av de 30 verksamheter som granskats bedöms endast sex hÄlla en bra kvalitet. Resterande 24 har brister, varav tre bedöms ha stora sÄdana. Enligt Skolinspektionen Àr det allvarligt. Det Àr heller inte första gÄngen SFI fÄr kritik.
"Det Àr tydligt att komvux i SFI Àr i behov av bÀttre förutsÀttningar", skriver myndigheten och pekar bland annat pÄ att andelen lÀrare med behörighet att undervisa i SFI Àr lÄg: 55 procent.