Det visar transkriberade samtal frÄn Trafikverkets trafikledningscentral mellan lokföraren och trafikledningen runt 50 minuter före olyckan, som P4 GÀvleborg har tagit del av.
âEfter den dĂ€r lilla tunneln med ett kalhygge pĂ„ höger sida i körriktningen ser det ut som delar av banvallen har rasat,â sĂ€ger lokföraren till trafikledaren, som frĂ„gade hur det sĂ„g ut och kĂ€ndes.
"Ja, man kunde köra men alltsĂ„ det Ă€r⊠Det dök upp frĂ„n ingenstans, svĂ„rt att sĂ€ga. Men det lilla jag hann se sĂ„ var det fram till sliperskanterna liksom,â svarade lokföraren och tillade:
"SĂ„ nĂ„gon bör Ă„ka ut och titta pĂ„ det i alla fall.â
âMen man kan köra full STH eller behöver jag dra ner nĂ„gonting?â frĂ„gade trafikledaren.
âBra frĂ„ga, jag lĂ„g i 135-140 km/h och det gick ju.â
AvfÀrdar ordet rasat
Trafikverkets presschef Bengt Olsson, som nyss tagit del av informationen, avfÀrdar ordet rasat.
ââHan (lokföraren) sa inte att den har rasat rakt av. Han sa att det har försvunnit delar, sĂ€ger Olsson.
ââEtt spĂ„r har mĂ„nga fĂ€stpunkter och kan tĂ„la vĂ€ldigt mycket.
TT: Men ni tycker ÀndÄ inte att det hade varit lÀge att stoppa trafiken?
ââLokförare Ă€r vĂ„ra ögon och kĂ€nslospröt. Vi litar pĂ„ att de kan ska kunna göra analyser. Det Ă€r inte ovanligt att lokförare hör av sig och sĂ€ger att det hĂ€r fĂ„r ni titta pĂ„. Och det första man gör dĂ„ Ă€r att sĂ€nka farten, och det gjorde man.
Borde ha stoppat
Alex Weinfors, ordförande för Sekos branschorganisation för spÄrtrafik, anser att trafikledningen borde ha stoppat trafiken efter att de fÄtt larmet frÄn lokföraren.
ââJa, med facit i hand och det som hĂ€nde sĂ„ tror jag egentligen inte att nĂ„gon tycker nĂ„got annat, sĂ€ger Weinfors till radion.
Han sÀger att de hade all nödvÀndig information för att ta ett skarpare beslut att stoppa tÄget.