Trafiken pÄ de svenska vÀgarna ökade förra Äret. Personbilstrafiken gick upp med 4 procent jÀmfört med 2020 och den tunga lastbilstrafiken ökade med 6 procent, enligt preliminÀra siffror frÄn Trafikverket.
Det ökade trycket pÄ vÀgarna skulle ha motsvarat en ökning av utslÀppen av vÀxthusgaser pÄ omkring 600 000 ton men kompenserades genom energieffektivisering, elektrifiering genom ökad nyregistrering av laddbara bilar och en ökad andel biodrivmedel. Totalt sett minskade trafikutslÀppen med 0,3 procent eller 40 000 ton förra Äret.
ââFör nĂ„gra Ă„r sedan var Sverige sĂ€mst i Europa nĂ€r det gĂ€llde utslĂ€pp frĂ„n personbilar, sĂ€ger Marie Hagberg Backlund, avdelningschef pĂ„ Trafikverket.
ââNu ligger vi pĂ„ andra plats. Det Ă€r roligt att se, Ă€ven om utvecklingen behöver fortsĂ€tta framĂ„t Ă€nnu mer.
Blygsam minskning
UtslÀppsminskningen Àr nÀmligen lÄngt frÄn den Ärliga nedgÄng pÄ 9 procent som krÀvs för att nÄ riksdagens mÄl att minska utslÀppen frÄn inrikestransporter med 70 procent 2030, jÀmfört med 2010. Genom minskningen jÀmfört med tidigare Är Àr utslÀppen nu 28 procent lÀgre Àn 2010.
Men Trafikverket tror ÀndÄ att det finns en chans att nÄ klimatmÄlet.
ââDet mĂ„ste vi göra, sĂ€ger Hagberg Backlund.
ââMen dĂ„ behöver vi öka takten nĂ€r det gĂ€ller elektrifiering och energieffektivisering och öka andelen biodrivmedel Ă€nnu mer.
Reduktionsplikt pÄverkar
Den största delen av utslÀppsminskningen beror enligt Trafikverket pÄ att mer biobrÀnsle blandas i fossil bensin och diesel. Förra Äret sade alla riksdagspartier utom SD ja till att skÀrpa kraven pÄ inblandning av biodrivmedel i Ärliga steg fram till 2030. Det Àr en strÀngare sÄ kallad reduktionsplikt Àn i andra EU-lÀnder och en av anledningarna till det dyrare literpriset pÄ bensinmackarna.
Den senaste tidens skenande brÀnslepriser har mötts av omfattande protester och flera partier har kommit med mer eller mindre tydliga signaler om att de har svÀngt i frÄgan och nu vill se sÀnkta nivÄer i reduktionsplikten.
ââDet Ă€r framförallt den höjda reduktionsplikten som gör att mer Ă€n en fjĂ€rdedel av den energi som anvĂ€nds inom vĂ€gtrafiken Ă€r fossilfri och förnybar, sĂ€ger Hagberg Backlund.
TT: SÄ hur skulle det pÄverka möjligheterna att nÄ klimatmÄlen om nivÄerna i reduktionsplikten sÀnks?
ââDĂ„ bör vi se till att elektrifieringen och energieffektiviseringen ökar Ă€nnu mer, för det Ă€r de tre benen vi stĂ„r pĂ„ i arbetet med att minska utslĂ€ppen, sĂ€ger Hagberg Backlund.
ââSedan Ă€r det Trafikverkets uppgift att se till att vi har tillgĂ€nglighet i landet. Vi jobbar bland annat med att rusta upp och bygga ny jĂ€rnvĂ€g och med digitaliseringens hjĂ€lp se till att energieffektiviseringen blir bĂ€ttre beroende pĂ„ hur man vĂ€ljer att resa.
Fler snabbladdare
UtslÀppen frÄn nya personbilar minskade förra Äret, vilket frÀmst förklaras av att andelen elbilar ökade frÄn 10 till 19 procent i nybilsregistreringen. NÀstan varannan nyregistrerad personbil var laddbar förra Äret.
Inom kort kommer det ocksÄ att vara max fem mil till en snabbladdare lÀngs Sveriges alla stora vÀgar. Detta sedan Trafikverket gett investeringsstöd till aktörer som vill bygga snabbladdstationer i anslutning till större vÀgar.
ââDet Ă€r ett sĂ€tt att fĂ„ folk att vĂ„ga köpa elbil och att man kan anvĂ€nda elbilen i hela landet, Ă€ven lĂ€ngst upp i norr och pĂ„ andra platser dĂ€r det inte Ă€r kommersiellt gĂ„ngbart att ha laddare, sĂ€ger Hagberg Backlund.