Ofta Àr det anhöriga eller vÀnner som larmar om att nÄgon verkar mÄ dÄligt. Kanske har personen skrivit om att den mÄr dÄligt eller tagit farvÀl pÄ sociala medier. Inte sÀllan kan det ocksÄ vara personen sjÀlv som ringer polis och sÀger att hen kommer att ta sitt liv.
I de fall polisen rycker ut blir det deras uppgift att göra en första bedömning, om personen behöver ett akut omhÀndertagande. Personen erbjuds alltid hjÀlp, om det behövs kan polisen ocksÄ göra ett tvÄngsingripande.
Letar signaler
ââKonsekvensen av att vi gör en felbedömning pĂ„ platsen blir oerhörd. För vĂ„r del handlar det om att vara aktiva lyssnare, jag letar efter signaler som jag vet kanske Ă€r en ytterligare risk. Det hĂ€r Ă€r samtal som fĂ„r ta tid, vi har ingen brĂ„dska nĂ€r vi Ă„ker pĂ„ de hĂ€r jobben, sĂ€ger PĂ€r Lundh, yttre befĂ€l och gruppchef vid Farsta lokalpolisomrĂ„de i södra Stockholm.
Polisens nationella statistik visar att den i snitt gör nÀra 50 utryckningar gÀllande sjÀlvmordslarm om dagen. Att det Àr ett sÄdant vanligt uppdrag för polisen var inget PÀr Lundh förvÀntade sig innan han blev polis.
ââJag hade nog inte förestĂ€llt mig att den psykiska ohĂ€lsan skulle vara sĂ„ utbredd som den faktiskt Ă€r. Och det Ă€r inte bara de som Ă€r sjĂ€lvmordsnĂ€ra utan psykisk ohĂ€lsa i stort, mĂ€nniskor som har personlighetsstörningar eller av andra anledningar mĂ„r dĂ„ligt, sĂ€ger han.
FÄtt tack
Att möta denna sorg kan naturligtvis vara tufft, och dÄ kan man som polis fÄ hjÀlp.
ââVi har blivit bĂ€ttre pĂ„ att ta hand om oss sjĂ€lva. De fallen dĂ€r vi har konstaterade sjĂ€lvmord, speciellt nĂ€r det gĂ€ller yngre, Ă€r sĂ„klart otrevliga syner oavsett hur mĂ„nga gĂ„nger man upplevt det. DĂ€r har vi som rutiner att vi har avlastningssamtal och har kontakt med vĂ„ra handledare som hjĂ€lper oss att processa det hĂ€r.
Samtidigt finns vetskapen om att det samtal man har med personen vid ett suicidlarm kan ha stor betydelse. Man kan fÄ dem att tÀnka i andra banor och bryta en negativ tanke, sÀger PÀr Lundh.
ââMĂ„nga av de vi möter ursĂ€ktar sig lite grann och tycker att vi kanske har nĂ„got viktigare för oss, men dĂ„ försöker vi förklara att du Ă€r det viktigaste för oss just nu. Vi vet att samtalet kan göra skillnad, och det har vi fĂ„tt bekrĂ€ftelse pĂ„ flera gĂ„nger, att man trĂ€ffat pĂ„ folk nĂ„gra Ă„r senare som faktiskt kommer fram och tackar.