Skolinspektionen kan i dag sÀga nej till att lÄta en friskola starta om etableringen fÄr pÄtagligt negativa följder pÄ lÄng sikt för elever i kommunens andra skolor.
Riksrevisionen ser dock en risk för att den möjligheten tillÀmpas alldeles för snÀvt pÄ grund av att reglerna Àr otydliga.
Regeringen hÄller med om den kritiken.
ââVi ska se över den hĂ€r lagstiftningen sĂ„ att det blir tydligt och klart nĂ€r Skolinspektionen kan stoppa en friskoleetablering, sĂ€ger Edholm.
Flera otydligheter
Det handlar till exempel om hur Skolinspektionen ska bedöma en ansökan om en friskoleetablering, som kan leda till att en annan skola tvingas stÀnga och elever fÄr vÀldigt lÄngt till den nya skolan.
En annan otydlighet i dagens lagstiftning Àr hur man ska se pÄ en friskoleetablering som gör att den kommunala skolan blir stÄende med dyra hyreskontrakt för stora lokaler som inte lÀngre behövs.
Ytterligare en otydlighet, som Riksrevisionen pekat pÄ, Àr hur kommunens yttrande till Skolinspektionen i ett Àrende om nyetablering ska utformas.
TT: Hur stort Àr problemet med överetablering?
ââProblemet finns framförallt nĂ€r det kommer flera friskoleetableringar samtidigt i en kommun, sĂ€ger Edholm.
ââOm det Ă€r en friskola som etablera sig och det finns en stor öppenhet kring det sĂ„ att kommunen kan stĂ€lla om, dĂ„ Ă€r inte problemet sĂ„ stort.
"Ordning och reda"
Ăveretablering behöver inte bara vara ett problem för kommunala skolor, enligt Edholm. Den kan bli ett problem för redan etablerade friskolor, eller problem med att skolor som vill etablera sig samtidigt slĂ„r ut varandra.
ââDet mĂ„ste helt enkelt bli lite mer ordning och reda pĂ„ detta, sĂ€ger skolministern.
Enligt rapporten frĂ„n Riksrevisionen sĂ„ har Skolinspektionen i enbart fem fall under 2017â2020 sagt nej till en ny friskola, dĂ€r Ă„tminstone ett av skĂ€len varit att det blir negativa konsekvenser för andra elever i kommunen.
TT: SÀger Skolinspektionen nej fÄr sÀllan?
ââDet Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt att sĂ€ga. Det handlar ju inte om det ska bli fĂ€rre eller fler friskoleetableringar, utan om att fĂ„ ett system dĂ€r elever i befintliga skolor inte drabbas av ytterligare etableringar, sĂ€ger Edholm.
"Största omlÀggningen"
Hur översynen av reglerna för friskoleetablering ska gÄ till Àr Ànnu inte bestÀmt. Sannolikt kan den ingÄ i en ny eller sittande utredning om friskolor.
Ăven andra regler som berör friskolor ska utredas, till exempel vinstbegrĂ€nsning och utformning av skolpeng.
ââVi genomför den största omlĂ€ggningen av friskolepolitiken pĂ„ 30 Ă„r, sĂ€ger Liberalernas partiledare, arbetsmarknadsminister Johan Pehrson.
"OmlÀggningen" handlar, enligt Pehrson, inte om att minska valfriheten, utan om att sÀkerstÀlla kvalitet, effektivitet och likvÀrdighet i hela skolsystemet.
ââDet finns inga avdrag, bidrag eller stöd som nĂ„gonsin kan reparera en tappad skolgĂ„ng, sĂ€ger han.