ââDet Ă€r vĂ„r avsikt att detta ska förverkligas, sade justitieminister Gunnar Strömmer (M) nĂ€r han tog emot förslaget.
Utredningen föreslÄr att den nya lagen ska trÀda ikraft 1 april 2025, men regeringen siktar pÄ att den ska trÀda i kraft sÄ snabbt som möjligt.
En tidigare utredning, tillsatt av den förra regeringen, ansÄg att anonyma vittnen inte blir tillrÀckligt effektivt för att det ska vara vÀrt att införa ett sÄdant system. Den borgerliga regeringen gav dock efter valet i höstas hovrÀttspresidenten Fredrik WersÀll i uppdrag att ta fram ett lagförslag.
Anonyma vittnesmÄl Àr möjliga i flera andra lÀnder, till exempel Danmark, Norge och Finland, men anvÀnds mycket sÀllan. Strömmer bedömer dock att det kan komma att anvÀndas mer i Sverige.
ââEn viktig skillnad Ă€r att Sverige har helt andra problem Ă€n andra lĂ€nder, sĂ€ger han och syftar pĂ„ den grova gĂ€ngkriminaliteten.
Konkret risk
WersÀll föreslÄr att ett vittne ska kunna vara anonymt om risken för att utsÀttas för allvarlig brottslighet Àr "pÄtaglig".
ââDet Ă€r inte sĂ„ att alla som kĂ€nner oro för att vittna ska kunna vittna anonymt. Utan det ska finnas en pĂ„taglig, konkret, risk att utsĂ€ttas för brottslighet, sĂ€ger Fredrik WersĂ€ll.
Det kan till exempel handla om att det finns ett vÄldsamt gÀng i omrÄdet som Àr kÀnt för att hota och sprida skrÀck, enligt utredaren. Han ser framför sig att anonymiteten frÀmst kommer att omfatta utomstÄende som rÄkar bli vittnen till ett brott pÄ ett torg eller liknande, och inte personer inom gÀngen.
Brottet som vittnet hörs om ska ha minst tvÄ Ärs fÀngelse i straffskalan.
WersĂ€ll bedömer att antalet fall per Ă„r dĂ€r anonyma vittnen anvĂ€nds kommer att bli relativt begrĂ€nsat â men tror Ă€ven han att Sverige skulle kunna anvĂ€nda det mer.
ââVi tror att man genom metodutveckling hos Ă„klagare och polis skulle kunna medverka till att systemet anvĂ€nds i större utstrĂ€ckning Ă€n vad som görs i vĂ„ra grannlĂ€nder, sĂ€ger han.
Försvaret fÄr inte veta
De som kommer att kÀnna till vittnets identitet Àr Äklagaren, den domstol som beslutar om anonymiteten samt ett offentligt ombud.
Men rÀtten som dömer i mÄlet ska inte fÄ veta vem vittnet Àr, och inte heller försvaret, vilket skiljer sig frÄn hur det ser ut i nÀrliggande lÀnder.
ââAdvokaten hamnar i en omöjlig lojalitetskonflikt om denne kĂ€nner till omstĂ€ndigheter kring vittnet som skulle kunna föranleda att ifrĂ„gasĂ€tta vittnets trovĂ€rdighet, om han eller hon inte fĂ„r berĂ€tta det för sin huvudman, sĂ€ger Fredrik WersĂ€ll.
För att skydda vittnets identitet ska olika skyddsÄtgÀrder, som skÀrmar och medhörning, tas till vid förhören.
Vill tidigarelÀgga
Det offentliga ombudet ska bevaka rÀttssÀkerhetsfrÄgor i Àrendet. Men Fredrik WersÀll framhÄller att domstolens fria bevisvÀrdering kommer att vara den yttersta kontrollfunktionen.
ââAlla osĂ€kerheter om vittnet kan ha bakomliggande skĂ€l att sĂ€ga som han eller hon gör, de kommer att tolkas till den misstĂ€nktes fördel, sĂ€ger han.
Socialdemokraterna pekar pÄ att det finns en hel del rÀttssÀkerhets- och effektivitetsinvÀndningar mot anonyma vittnen.
Partiets rÀttspolitiske talesperson Ardalan Shekarabi (S) tycker att regeringen lÀgger energi pÄ fel saker nÀr det gÀller att fÄ folk att vÄga vittna.
ââDen stora frĂ„gan Ă€r hur man ska skydda vittnen, hur man ska utveckla vittnesskyddsprogram och hur man ska bygga relationer med medborgare i omrĂ„den som Ă€r utsatta sĂ„ att fler trĂ€der fram och bryter tystnadskulturen, sĂ€ger Shekarabi.
ââMen vi kommer sjĂ€lvklart att se över förslaget och reaktionerna pĂ„ det för att slutligen ta stĂ€llning.