2018 skĂ€rptes minimistraffet för grovt vapenbrott till tvĂ„ Ă„rs fĂ€ngelse. Det innebĂ€r inte bara att den som döms för detta numer fĂ„r sitta av mer tid pĂ„ anstalt, utan Ă€ven att hĂ€ktningspresumtion ska gĂ€lla vid misstĂ€nkt grovt vapenbrott â det som ibland kallas "obligatorisk hĂ€ktning". Den grĂ€nsen gĂ„r nĂ€mligen just vid minimistraff pĂ„ tvĂ„ Ă„rs fĂ€ngelse.
Detta har beskrivits som en viktig del i kampen mot de kriminella nÀtverken, dÄ fler personer med koppling till dessa och som tagits med vapen nu kan frihetsberövas.
En koll som TT gjort med partierna inför valet visar att samtliga vill att obligatorisk hÀktning ska gÀlla för Àn fler brott, utom VÀnsterpartiet som vill att frÄgan ska utredas.
Socialdemokraterna vill exempelvis lösa detta genom att sÀnka grÀnsen sÄ att hÀktningspresumtionen gÀller för samtliga brott med minimistraffet 1,5 Ärs fÀngelse. Samtidigt vill S höja minimistraffet för rÄn till just 1,5 Ärs fÀngelse.
ââOm en ungdom har blivit rĂ„nad eller allvarligt misshandlad borde man inte behöva trĂ€ffa förövaren pĂ„ gatan dagen efter, har statsminister Magdalena Andersson (S) sagt.
Moderaterna vill gÄ Ànnu lÀngre och har föreslagit att obligatorisk hÀktning ska gÀlla vid straffminimum om ett Ärs fÀngelse.
Samma krav
Men nÄgon "obligatorisk" hÀktning finns egentligen inte. Utöver nuvarande tvÄÄrsregel mÄste precis som alltid vissa andra förutsÀttningar vara uppfyllda för att nÄgon ska kunna hÀktas.
ââSĂ„ det Ă€r inte sĂ„ att man hĂ€ktas automatiskt, utan en domstol mĂ„ste fortfarande titta pĂ„ om det finns minst ett av de tre hĂ€ktningsskĂ€len, alltsĂ„ om det finns risk att personen fortsĂ€tter begĂ„ brott, förstör eller pĂ„verkar bevisningen eller att det finns flyktfara, sĂ€ger Dennis Martinsson, doktor i straffrĂ€tt.
Man mÄste ocksÄ fortfarande vara pÄ sannolika skÀl misstÀnkt. Men tvÄÄrsregeln ger absolut starkare skÀl att hÀkta och en sÀnkning av grÀnsen skulle med stor sannolikhet leda till att fler hÀktade.
ââOm tvÄÄrsregeln Ă€ndras till 1,5 Ă„r, eller ett Ă„r, sĂ„ kommer det bli en utvidgning av vilka som kan hĂ€ktas, sĂ€ger Dennis Martinsson.
Inget "direkt"
Ett annat begrepp som ibland hörs Ă€r "direkthĂ€ktning", vilket mĂ„ste tolkas som en omformulering av "obligatorisk hĂ€ktning" dĂ„ inga partier Ă€n sĂ„ lĂ€nge kommit med nĂ„got förslag om att ordningen för hur hĂ€ktningar gĂ„r till â att Ă„klagare begĂ€r nĂ„gon hĂ€ktad och domstol beslutar om saken vid en förhandling â ska Ă€ndras.
ââDet Ă€r ju en domstol som mĂ„ste titta pĂ„ att förutsĂ€ttningarna för hĂ€ktning Ă€r uppfyllda. Det Ă€r aldrig sĂ„ att det Ă€r en enskild polis eller Ă„klagare som kan hĂ€kta nĂ„gon, sĂ„ det hĂ€r med "direkthĂ€ktning" kanske leder tanken fel, sĂ€ger Dennis Martinsson.
Han ser tvÄ tendenser nÀr det kommer till hÀktningar, och hur politiker resonerar kring dessa:
ââHĂ€ktning generellt börjar anvĂ€ndas som ett skĂ€l i sig för att genomföra straffskĂ€rpningar och det tycker jag Ă€r nĂ„got nytt, i alla fall i den hĂ€r utstrĂ€ckningen.
Efterlyser nedkylning
Han anser ocksÄ att politiker ibland pratar om hÀktning som om det vore ett straff, nÀr det framförallt Àr ett verktyg för polis och Äklagare under förundersökningen.
ââĂven om man hĂ€ktas betyder inte det att man Ă„talas sĂ„ smĂ„ningom. Och Ă€ven om man Ă„talas betyder inte det att man fĂ€lls. Jag skulle efterlysa en viss nedkylning kring hur man pratar om hĂ€ktning, för ibland pratar man om det som att det vore ett straff och det Ă€r det inte, sĂ€ger Martinsson.
En annan frĂ„ga som uppstĂ„r om politikernas förslag blir verklighet Ă€r hur alla frihetsberövade ska rymmas i landets hĂ€kten. Det har lĂ€nge varit platsbrist â Ă€ven nu Ă€r belĂ€ggningsgraden i princip 100 procent enligt KriminalvĂ„rden.
"KriminalvÄrdens uppdrag Àr att ta emot misstÀnkta och dömda och för att klara det Àven framöver bygger vi ut anstalter och hÀkten över hela landet. Att förÀndringstakten inom det kriminalpolitiska omrÄdet lÀnge varit hög pÄverkar vÄr verksamhet. I vÄr senaste prognos, som vi lÀmnade till regeringen i juli, flaggar vi för ett fortsatt besvÀrligt lÀge vad gÀller bÄde platser och kompetensförsörjning. Den samlade effekten av ny lagstiftning Àr svÄr att överblicka och utgör dÀrför en osÀkerhet", sÀger generaldirektören Martin Holmgren i en skriftlig kommentar till TT.