MarkfrÄgan splittrar landets samer

SprĂ„k, kultur och markrĂ€ttigheter – och ökat sjĂ€lvbestĂ€mmande. Det Ă€r nĂ„gra av knĂ€ckfrĂ„gorna nĂ€r landets samer i helgen lĂ€gger sina röster till Sametinget. Den frĂ€msta stötestenen – vem som ska ha rĂ€tt att nyttja land och vatten – har sina rötter i svenska statens historiska politik.

PÄ söndag gÄr Sveriges samer till vallokalerna för att rösta fram 31 företrÀdare som ska sitta i Sametinget de kommande fyra Ären. Arkivbild.

PÄ söndag gÄr Sveriges samer till vallokalerna för att rösta fram 31 företrÀdare som ska sitta i Sametinget de kommande fyra Ären. Arkivbild.

Foto: Björn Larsson Ask / SvD / TT

Personligt2021-05-15 08:54

Sametinget fungerar bÄde som en folkvald församling och en statlig förvaltningsmyndighet, men i praktiken Àr dess beslutsmakt begrÀnsad. Ragnhild Nilsson, doktorand vid Stockholms universitet stationerad i Kiruna, har i vÀljarundersökningar sett att majoriteten av vÀljarkÄren Àr överens: de vill se ett ökat sjÀlvbestÀmmande för Sametinget, och att rösta handlar till stor grad om att mobilisera för att det ska ske.

– VĂ€ljarna sĂ€ger vĂ€ldigt tydligt att de vill ha ökat sjĂ€lvbestĂ€mmande för Sametinget, men det Ă€r en komplicerad frĂ„ga hur det ska göras. Det diskuterades redan pĂ„ 1960-talet men det hĂ€nder ingenting – mycket för att det funnits en politisk ovilja frĂ„n svenska staten, men det krĂ€ver ocksĂ„ att Sametinget Ă€r med och uttalar hur man vill att frĂ„gorna ska lösas i framtiden, sĂ€ger Ragnhild Nilsson.

SprÄkfrÄgan viktig

Inom samepolitiken finns inte den höger-vÀnsterskala som inom traditionell politik utgör en skiljelinje. Bland de Ätta partier som stÀller upp i Sametingsvalet 2021 Àr samstÀmmigheten stor i flera av vÀljarkÄrens viktigaste frÄgor, dÀribland sprÄk och kultur, sÀger Camilla Sandström, professor vid statsvetenskapliga institutionen vid UmeÄ universitet.

Det handlar dels om rÀtten att fÄ lÀsa samiska bÄde pÄ förskola och skola, dels om att det organiseras pÄ ett sÀtt som gör att fler fÄr möjlighet att anvÀnda sitt sprÄk eftersom det handlar om flera olika sprÄk.

– Men ocksĂ„ att man pĂ„ Ă€ldre dar fĂ„r möjlighet Ă€ta mat man Ă€r van vid och föra samtal pĂ„ samiska – att man exempelvis utbildar personal inom Ă€ldreomsorgen sĂ„ att de som kanske tappar det svenska sprĂ„ket kan göra sig förstĂ„dda.

Historisk uppdelning

Om det rĂ„der samsyn i sprĂ„k- och sjĂ€lvbestĂ€mmandefrĂ„gor, sĂ„ rĂ„der det dĂ€remot skarp konflikt i frĂ„gor som rör samebyarnas stĂ€llning och markrĂ€ttigheter. Det som oftast avgör vilket parti vĂ€ljarna lĂ€gger sin röst pĂ„ Ă€r hur man stĂ€ller sig i just de frĂ„gorna, sĂ€ger Ragnhild Nilsson. Den politiska skiljelinjen stĂ„r framför allt mellan de som menar att samebyarna ska styra jakt, fiske och renskötsel – och de som menar att samebyarna ska ha minskat inflytande och att alla samer ska ha rĂ€tt att ta del av jakt och fiske.

– Skiljelinjen Ă€r orsakad av statens politik i ett historiskt perspektiv. Den historiska politiken gjorde vĂ€ldigt stor Ă„tskillnad pĂ„ samer – man sĂ„g renskötare som "riktiga" samer som skulle segregeras frĂ„n övriga samhĂ€llet för att bevara sin "samiskhet" medan de andra skulle assimileras och bli svenska, sĂ€ger Ragnhild Nilsson.

– Statens politik gjorde att renskötarna fick rĂ€tten till jakt, fiske och renskötseln, och det Ă€r en uppdelning och Ă„siktsskillnad vi ser Ă€n i dag.

Krympande resurser

I valet 2017 fick partiet Jakt- och fiskesamerna flest röster, men lyckades inte bilda majoritet och hamnade i opposition. Partiet menar att samer utanför renskötseln lever pÄ nÄder och föresprÄkar lika rÀtt för alla samer att nyttja land och vatten i sina hemomrÄden, medan den styrande majoriteten vill vÀrna om renÀgarnas exklusiva rÀttigheter pÄ dessa omrÄden.

Professor Camilla Sandström kopplar den interna konflikten i Sametinget till den ökande exploateringen av de marker som historiskt tillhört samebyarna.

– Konflikten kring hur man ska organisera SĂĄpmi och tillgĂ„ngen till naturresurserna ökar nĂ€r resurserna stĂ€ndigt krymper. Nu har mĂ„nga Ă„terupptĂ€ckt sin samiska identitet och vill tillbaka, har anmĂ€lt sig till röstlĂ€ngden och vill göra ansprĂ„k pĂ„ markerna, men i och med att de Ă€r krympande sĂ„ blir det vĂ€ldigt svĂ„rt.

En annan viktig frĂ„ga för den samiska vĂ€ljarkĂ„ren Ă€r klimatet, enligt vĂ€ljarundersökningar. KlimatförĂ€ndringarna förĂ€ndrar förutsĂ€ttningarna för rennĂ€ringen och den traditionella samiska livsstilen – men att markerna samtidigt exploateras i syfte att just rĂ€dda klimatet gör att samerna hamnar i en komplicerad rĂ€vsax, sĂ€ger Camilla Sandström.

– För att rĂ€dda vĂ„rt konsumtionssamhĂ€lle behöver vi ökad tillgĂ„ng till exempelvis mineraler och vindkraft pĂ„ marker som brukas av urfolk. SĂ€rskilt i SĂĄpmi innebĂ€r det ett gigantiskt tryck pĂ„ markerna mellan de som vill bevara naturen och de som vill exploatera den – och bĂ„da grupper har samma syfte.

Girjasdomen kan ha pÄverkat

I den uppmĂ€rksammade Girjasdomen slog Högsta domstolen i fjol, efter tio Ă„rs rĂ€ttstvist, fast att Girjas sameby i GĂ€llivare kommun har upplĂ„telserĂ€tt till smĂ„viltjakt och fiske – inte staten. Huruvida samebyarna bör driva fler liknande processer mot staten har dock hittills inte varit en stor frĂ„ga bland partierna, enligt Ragnhild Nilsson.

– Den samepolitiska debatten efter GirjasmĂ„let handlade framför allt om huruvida domen bör ses som en framgĂ„ng för alla samer – eller endast en framgĂ„ng som befĂ€ster samebyarnas starka stĂ€llning och rĂ€ttigheter, sĂ€ger hon.

Turerna kring Girjasdomen fick stort utrymme i den mediala debatten och kan ha pĂ„verkat intresset för de samepolitiska frĂ„gorna. I Ă„r finns 9 220 personer upptagna i den samiska röstlĂ€ngden, runt 460 fler Ă€n vid valet 2017. Vad ökningen beror pĂ„ – och huruvida samtliga kommer att rösta i söndagens val – Ă€r dock oklart.

– NĂ€r vi frĂ„gar varför man vĂ€ljer att anmĂ€la sig till röstlĂ€ngden sĂ€ger 37 procent att man gör det för att pĂ„verka samepolitiken och 43 procent att det Ă€r ett uttryck för sin samiska identitet. Att samiska frĂ„gor uppmĂ€rksammas generellt i samhĂ€llet kan absolut göra att det finns ett ökat intresse av att utforska sin identitet, sĂ€ger Ragnhild Nilsson.

Fakta: Sametinget

Sametinget i Sverige, som invigdes 1993 av kung Carl XVI Gustaf, ska fungera som ett representativt organ för det samiska folket och bevaka frÄgor som rör samisk kultur i Sverige. Finland har haft ett samiskt organ sedan 1973 och Norge invigde sitt sameting 1989. Det finns inte nÄgon sÀrskild samisk representation i Sveriges riksdag.

Sametinget Àr en förvaltningsmyndighet som andra myndigheter i Sverige, men ledningen utses inte av regeringen utan av det samiska folket.

För att rösta i sametingsvalet dÀr den folkvalda ledningen (plenum) utses, mÄste samer som vill rösta anmÀla sig till sameröstlÀngden. De ledamöter som utses i Sametingsvalet bildar plenum som i sin tur utser en styrelse. Styrelsen utser en kanslichef som Àr chef över myndigheten dÀr tjÀnstemÀnnen arbetar.

Såpmi tÀcker ungefÀr hÀlften av Sveriges yta. 1977 erkÀnde den svenska riksdagen samerna som ett ursprungsfolk i Sverige, vilket delvis ger dem en annan stÀllning Àn andra nationella minoriteter i Sverige. FrÄn 2011 stÄr det i Sveriges grundlag att samerna Àr ett folk i Sverige, vilket ocksÄ innebÀr en rÀtt till sjÀlvbestÀmmande.

Sverige har dock Ànnu inte skrivit under ILO 169, en bindande FN-konvention för urfolk. En ratificering skulle innebÀra stÀrkta rÀttigheter för samerna till land, vatten och naturtillgÄngar i ett omrÄde som tÀcker nÀra halva Sveriges yta. Sverige har dock förbundit sig att följa FN:s urfolksdeklaration (UNDRIP).

KĂ€lla: Sametinget, Amnesty

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!