Stöd för snabba böter för vattenskoterförare

RiksÄklagarens förslag om att buskörande vattenskoterförare ska kunna fÄ böter direkt pÄ plats fÄr stöd frÄn remissinstanserna. Förhoppningen Àr att nyordningen ska börja gÀlla redan i sommar.

Tidplanen Àr inte klar, men förhoppningen Àr att polisen redan i sommar ska kunna skriva böter pÄ plats till buskörande vattenskoterförare. Arkivbild.

Tidplanen Àr inte klar, men förhoppningen Àr att polisen redan i sommar ska kunna skriva böter pÄ plats till buskörande vattenskoterförare. Arkivbild.

Foto: Naina Helén JÄma/TT

Motor2021-06-09 05:45

Polisen, som Àr den instans som frÀmst kommer att kunna utfÀrda böterna, vÀlkomnar RiksÄklagarens förslag om snabba böter och skriver i sitt remissvar att det kommer att göra det lÀttare att lagföra personer som kör vÄrdslöst.

Enligt förslaget ska "störande och onödig körning" kunna resultera i att polisen skriver ut böter pĂ„ 1 500 kronor pĂ„ plats.

– Det Ă€r ett verktyg för polisen som de inte har i dagslĂ€get. Tanken Ă€r att pĂ„ ett mer effektivt sĂ€tt kunna lagföra de personer som överskrider bestĂ€mmelserna, sĂ€ger kammarĂ„klagare Fredrik Jönsson vid Utvecklingscentrum i Malmö, som betonar att det handlar om tillĂ€mpning av redan befintlig lagstiftning och befintliga förordningar, inte nya lagar.

Mer effektivt

I dag behöver polisen ta upp en anmÀlan, inleda en förundersökning och redovisa för Äklagare som sedan kan utfÀrda ett strafförelÀggande eller Ätala.

– Det man vinner med förslaget sĂ„ som det ser ut nu Ă€r att polisen sjĂ€lv, precis som vid en hastighetsövertrĂ€delse eller andra trafikförseelser, kan utfĂ€rda en ordningsbot direkt, sĂ„ det blir en snabbare och effektivare reaktion, sĂ€ger Fredrik Jönsson.

LÀnsstyrelsen Dalarna Àr positiv till förslaget, och skriver i sitt remissvar att vattenskoterÄkningen i dag ibland stör bÄde mÀnniskor, sjöfÄglar och andra djur i strandmiljön.

AvvÀgning

Kustbevakningen efterlyser dock ytterligare praxis eftersom det kan vara svÄrt att avgöra vad som Àr straffbart nÀr det gÀller störande körning till sjöss, och vad som egentligen kan rÀknas som att "i onödan" störa omgivningen.

"Det mÄste dÀrför i det enskilda fallet göras en avvÀgning mellan intresset för 'friheten' att utöva en vattensport i förhÄllande till hur 'störande' den fÄr vara för omgivningen", skriver Kustbevakningen i sitt remissvar, dÀr myndigheten Àven poÀngterar att den i nulÀget inte Àr behörig att utfÀrda den hÀr typen av ordningsbot.

Enskilda bedömningar

Bedömningen mÄste göras i varje enskilt fall, sÀger Fredrik Jönsson.

– Det Ă€r egentligen ingen skillnad frĂ„n tidigare, det Ă€r ju ocksĂ„ en bedömning som den enskilde polismannen gör och fĂ„r vittna om i dag.

Det Àr inte klart nÀr beslut fattas i frÄgan, men förhoppningen Àr att de nya föreskrifterna ska kunna börja gÀlla under sommaren.

Sedan tidigare har regeringen lagt fram ett lagförslag om att vattenskoterförare mÄste ha ett förarbevis. Förslaget har dock kritiserats av LagrÄdet dÄ polisen i nulÀget inte kan Äterkalla ett förarbevis för vattenskoter.

Sommaren 2019 infördes en ÄldersgrÀns pÄ 15 Är för att köra vattenskoter.

Fakta: Vattenskoterolyckor

I fjol omkom minst tvÄ personer i vattenskoterolyckor och flera skadades.

I maj i Är skadades tre ungdomar i lÀgre tonÄren sedan de vÀlt med en vattenskoter i Sandvikens kommun. De fick inga allvarligare skador.

Mellan 2011 och 2019 har uppemot tvÄ personer omkommit i vattenskoterolyckor varje Är, enligt statistik frÄn Transportstyrelsen. Betydligt fler har skadats.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!