Att stĂ€nga dörren pĂ„ en pĂ„ bil kan sĂ€ga mycket om tillverkarens ambitioner. LĂ€nge var âMercedeskvalitetâ ett begrepp: nĂ€r dörren stĂ€ngdes med ett mjukt men Ă€ndĂ„ distinkt ljud vittnade det om en bil byggd med högre omsorg Ă€n de flesta andra.
DÀrför Àr det lite förvÄnande att jag knappt en enda gÄng under en veckas testkörning lyckas stÀnga dörren pÄ bilen pÄ första försöket. BÄde förar- och passagerarsida uppvisar samma fenomen. Man fÄr ta i en extra gÄng och drÀmma till ordentligt.
Nya GLB personifierar pÄ flera sÀtt Mercedes-Benz i ett nytt landskap. Den Àr en suv, den har ungefÀr noll procent MercedeskÀnsla sÄ som den definierades under andra halvan av 1900-talet och den har en toppmodern förarplats.
Lite rustik
Bilen bygger pĂ„ företagets smĂ„bilsplattform, dĂ€r grundmodellen heter A-klass och Ă€r en femdörrars halvkombi. GLB Ă€r en suv som suvar var för nĂ„gra Ă„r sedan â högbyggd och lite rustik i framtoningen. Gjord för att vara praktisk med upp till sju sittplatser, dĂ€r det ordinarie baksĂ€tet kan skjutas hela 14 centimeter i lĂ€ngsled för att öka bagageutrymmets volym vid behov.
GLB Àr lagom hög för att vara bekvÀm att kliva i och ur, och den har finfin takhöjd. Framstolarna hÄller inte samma klass som i Mercedes större modeller, men testbilens sportstolar som ingÄr i ett AMG-utrustningspaket har ÀndÄ storbilskÀnsla.
Förarmiljön Àr smÄtt exceptionell. DigitalskÀrmen gÄr att variera pÄ en mÀngd sÀtt. PekskÀrmen anvÀnds för att manövrera mÄnga funktioner och har ett modernt och mestadels lÀttanvÀnt grÀnssnitt, men som ny i bilen kan det ta en stund att orientera sig.
SuverÀn hjÀlp
En finess som verkligen Ă€r till nytta finns i navigationssystemet. NĂ€r man nalkas en vĂ€gkorsning tĂ€nder bilen en kamera som filmar trafiken framĂ„t. Bilden visas pĂ„ navigationsskĂ€rmen och pilar samt vĂ€gskyltar med tydliga köranvisningar âhĂ€ngerâ över korsningen eller avtagsvĂ€gen. En suverĂ€n hjĂ€lp för 2 900 kronor utöver sjĂ€lva navigationssystemet.
Detaljer som ventilationsutblÄsen har samma kvalitetskÀnsla som en mekanisk kamera av bÀsta sort. Plastmaterial lite lÀngre ned i kupén signalerar snarare budgetbil.
Körupplevelsen Àr för övrigt inte mÀrkvÀrdig. Testbilens bensinmotor pÄ 224 hÀstkrafter gör bilen rejÀlt kvick, men den Àr ganska brusig och trÄkig till karaktÀren. AMG-paketets 19-tumshjul gör inte gott för vare sig rullkomfort eller bullernivÄ.
Den lite robusta framtoning som GLB i grunden signalerar skulle tjĂ€na pĂ„ att förstĂ€rkas, inte sminkas över med sportutrustning frĂ„n AMG. Kanske skulle Ă€ven â hĂ€diska tanke â en rĂ„stark dieselmotor klĂ€ den allra bĂ€st.
DÄ tror jag att Mercedes-Benz klassiska kÀrnvÀrden skulle skymta fram, Àven om dörrklangen Àr ihÄlig.