Suv med praktiska förtecken

Mellan suv-modellerna GLA och GLC knöar Mercedes-Benz in nya GLB. Det visar sig vara en ovanligt praktisk och rymlig suv med 2020-talsmÄtt mÀtt. Men allt Àr inte pÄ topp.

Upp till sju sittplatser kan GLB erbjuda. Med moderna mÄtt mÀtt en ganska fyrkantig suv-kaross gör gott för innerutrymmena.

Upp till sju sittplatser kan GLB erbjuda. Med moderna mÄtt mÀtt en ganska fyrkantig suv-kaross gör gott för innerutrymmena.

Foto: Anders Wiklund/TT

Livsstil & fritid2020-04-06 08:36

Att stĂ€nga dörren pĂ„ en pĂ„ bil kan sĂ€ga mycket om tillverkarens ambitioner. LĂ€nge var ”Mercedeskvalitet” ett begrepp: nĂ€r dörren stĂ€ngdes med ett mjukt men Ă€ndĂ„ distinkt ljud vittnade det om en bil byggd med högre omsorg Ă€n de flesta andra.

DÀrför Àr det lite förvÄnande att jag knappt en enda gÄng under en veckas testkörning lyckas stÀnga dörren pÄ bilen pÄ första försöket. BÄde förar- och passagerarsida uppvisar samma fenomen. Man fÄr ta i en extra gÄng och drÀmma till ordentligt.

Nya GLB personifierar pÄ flera sÀtt Mercedes-Benz i ett nytt landskap. Den Àr en suv, den har ungefÀr noll procent MercedeskÀnsla sÄ som den definierades under andra halvan av 1900-talet och den har en toppmodern förarplats.

Lite rustik

Bilen bygger pĂ„ företagets smĂ„bilsplattform, dĂ€r grundmodellen heter A-klass och Ă€r en femdörrars halvkombi. GLB Ă€r en suv som suvar var för nĂ„gra Ă„r sedan – högbyggd och lite rustik i framtoningen. Gjord för att vara praktisk med upp till sju sittplatser, dĂ€r det ordinarie baksĂ€tet kan skjutas hela 14 centimeter i lĂ€ngsled för att öka bagageutrymmets volym vid behov.

GLB Àr lagom hög för att vara bekvÀm att kliva i och ur, och den har finfin takhöjd. Framstolarna hÄller inte samma klass som i Mercedes större modeller, men testbilens sportstolar som ingÄr i ett AMG-utrustningspaket har ÀndÄ storbilskÀnsla.

Förarmiljön Àr smÄtt exceptionell. DigitalskÀrmen gÄr att variera pÄ en mÀngd sÀtt. PekskÀrmen anvÀnds för att manövrera mÄnga funktioner och har ett modernt och mestadels lÀttanvÀnt grÀnssnitt, men som ny i bilen kan det ta en stund att orientera sig.

SuverÀn hjÀlp

En finess som verkligen Ă€r till nytta finns i navigationssystemet. NĂ€r man nalkas en vĂ€gkorsning tĂ€nder bilen en kamera som filmar trafiken framĂ„t. Bilden visas pĂ„ navigationsskĂ€rmen och pilar samt vĂ€gskyltar med tydliga köranvisningar ”hĂ€nger” över korsningen eller avtagsvĂ€gen. En suverĂ€n hjĂ€lp för 2 900 kronor utöver sjĂ€lva navigationssystemet.

Detaljer som ventilationsutblÄsen har samma kvalitetskÀnsla som en mekanisk kamera av bÀsta sort. Plastmaterial lite lÀngre ned i kupén signalerar snarare budgetbil.

Körupplevelsen Àr för övrigt inte mÀrkvÀrdig. Testbilens bensinmotor pÄ 224 hÀstkrafter gör bilen rejÀlt kvick, men den Àr ganska brusig och trÄkig till karaktÀren. AMG-paketets 19-tumshjul gör inte gott för vare sig rullkomfort eller bullernivÄ.

Den lite robusta framtoning som GLB i grunden signalerar skulle tjĂ€na pĂ„ att förstĂ€rkas, inte sminkas över med sportutrustning frĂ„n AMG. Kanske skulle Ă€ven – hĂ€diska tanke – en rĂ„stark dieselmotor klĂ€ den allra bĂ€st.

DÄ tror jag att Mercedes-Benz klassiska kÀrnvÀrden skulle skymta fram, Àven om dörrklangen Àr ihÄlig.

Mercedes-Benz GLB 250 4-Matic

Specifikationer

Grundpris: 436 900 kronor (testbilens pris 509 700 kronor).

Förbrukning: 8,5 liter/100 km (enligt WLTP).

KoldioxidutslÀpp: 192 gram/km (enligt WLTP).

KvÀveoxidutslÀpp: 10,4 mg/km.

Motor: Fyrcylindrig bensin, 2,0 liter, turbo.

Kraftöverföring: 8-vÀxlad automatlÄda, fyrhjulsdrift.

Skatt: 9 614 kronor.

Max effekt: 224 hĂ€stkrafter vid 5 800 varv/minut.

Max vridmoment: 350 newtonmeter vid 1 800–4 000 varv/min.

TjĂ€nstevikt: 1 800 kg.

LÀngd/bredd/höjd (i meter): 4,63/1,83/1,66.

0–100 km/tim: 6,9 sek.

Toppfart: 236 km/tim.

Omdömen

Motor/vÀxellÄda +++ (3/5)

En synnerligen pigg bil att köra. DÀremot har inte motorn nÄgon sÀrskilt förfinad gÄngkultur. Den ÄttavÀxlade automatlÄdan gör sitt jobb bra tillsammans med motorn.

Ekonomi ++ (1/5)

Mycket av grannlĂ„ten i testbilen pĂ„ bilderna Ă€r extrautrustning. Som minst kostar GLB 348 900 kronor med bensinmotor pĂ„ 163 hĂ€stkrafter.

Miljö + (1/5)

Förbrukningen i GLB med 224-hÀstarsmotor Àr inte precis modern.

Köregenskaper +++ (3/5)

Högbyggda GLB skulle komma bÀttre till sin rÀtt med maximal komfortutrustning i stÀllet för sportighet. FörtrÀffliga innerutrymmen.

SĂ€kerhet ++++ (4/5)

UngefÀr samma sÀkerhetsnivÄ som Volvo XC40, bÄda hör till eliten i Euro NCAP:s laboratorietester.

Helhet +++ (3/5)

Det finns verkligen mycket att gilla med nya GLB. Rymlig och flexibel interiör och lagom höjd för att ge bekvÀmt insteg. Testbilens starka motor och AMG-utrustning kan man med fördel avstÄ. Det digitala fyrverkeriet i förarmiljön kostar extra, men ger hela A-klasserien en synnerligen modern framtoning.

TvÄ konkurrenter

Honda CR-V 1,5 CVT Executive AWD

388 800 kronor. 193 hĂ€stkrafter. 201 gram/km.

UngefÀr lika stor som GLB och med Ànnu bÀttre baksÀtesutrymme samt komfort. Finns Àven i sjusitsigt utförande. Inte lika rapp bensinmotor, men vÀldigt mjukgÄende. De digitala förarfinesserna Àr lÄngt efter Mercedes, men bilens helhetsintryck vÀl sÄ gott.

Volvo XC40 B5 AWD

428 000 kronor. 250 hĂ€stkrafter. 174 gram/km.

20 centimeter kortare Àn GLB, men för övrigt jÀmförbar sÄ som varande en lite rÀtvinklig, traditionell suv. Den nya beteckningen B5 kan mÀrkligt nog betyda bÄde bensin och diesel, men hÀr Àr det en bensindriven sÄ kallad mildhybrid.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!