Genombrott för distansskola i coronakrisen

Coronakrisen har gett en rejÀl skjuts framÄt för digitalisering och distansundervisning i Europas skolor. Men den sÀtter ocksÄ fokus pÄ avigsidan.

Blazenka Divjak Àr forsknings- och utbildningsminister i EU:s nuvarande ordförandeland Kroatien. Arkivfoto.

Blazenka Divjak Àr forsknings- och utbildningsminister i EU:s nuvarande ordförandeland Kroatien. Arkivfoto.

Foto: Wiktor Nummelin / TT

HÀlsa och sjukvÄrd2020-04-14 18:25

I nÀstan hela Europa har skolsystemet stÀllts upp och ned av den snabba spridningen av coronaviruset. Grundskoleutbildning pÄ plats förekommer just nu i princip bara i Sverige och pÄ Island. LÀnder som Portugal och Malta har i sin tur flaggat för att hela lÀsÄret redan Àr över.

– Utbildningssystemet har aldrig störts sĂ„ mycket som just nu. Och nya utmaningar fortsĂ€tter att dyka upp, konstaterar Blazenka Divjak, forsknings- och utbildningsminister i EU:s ordförandeland Kroatien, efter tisdagens webbmöte med kollegor frĂ„n EU-lĂ€nderna samt Norge, Schweiz och Island.

Samma erfarenhet

Ett av huvudÀmnena blev den distansundervisning som nÀstan alla gÄtt över till, framför allt pÄ högskole- och gymnasienivÄ.

PĂ„ gott och ont.

– Vi har samma glĂ€djeĂ€mnen och samma problem med distansundervisningen. GlĂ€djeĂ€mnena Ă€r att det har gĂ„tt ovĂ€ntat bra – och det gĂ€ller ocksĂ„ för Sverige – för elever som kommer frĂ„n hem dĂ€r förĂ€ldrarna har god utbildning. Det Ă€r till och med sĂ„ i Sverige att vissa skolor rapporterar om en höjd nĂ€rvaro nĂ€r man gĂ„tt över till distansundervisning, berĂ€ttar utbildningsminister Anna Ekström (S) pĂ„ telefon till TT efter mötet.

Samtidigt syns det tydligt vilka som drabbas hÄrdast.

– Det Ă€r ofta de elever som inte har tillgĂ„ng till en dator hemma, som inte har wifi-uppkoppling, som bor sĂ„ trĂ„ngt att det Ă€r svĂ„rt att hitta en lugn vrĂ„ att ha distansundervisningen pĂ„. FrĂ„n norr till söder och frĂ„n öster till vĂ€ster sĂ„ var det verkligen samstĂ€mmigt att det finns elevgrupper som hade mycket stora problem med distansutbildningen, sĂ€ger Ekström.

Utbyta information

Skola och utbildning Ă€r omrĂ„den dĂ€r medlemslĂ€nderna bestĂ€mmer det mesta sjĂ€lva och EU:s inflytande Ă€r nĂ€st intill minimalt. Ministermöten som pĂ„ tisdagen handlar i stĂ€llet mest om att jĂ€mföra och utbyta information – exempelvis om hur man just nu kan hjĂ€lpa de svagaste.

– I Sverige har vi ju gjort det möjligt för skolorna att öppna upp och ta emot elever som behöver sĂ€rskilt stöd för att klara undervisningen. De fĂ„r komma in i skolan i smĂ„ grupper, med hĂ€nsyn taget till att smittspridningen inte Ă€ventyras. Jag mĂ€rkte att det var mĂ„nga som var intresserade av just den lösningen, berĂ€ttar Anna Ekström.

EU:s forsknings- och utbildningskommissionÀr Mariya Gabriel hoppas kunna anvÀnda de olika lÀndernas erfarenheter som "byggstenar" i en kommande handlingsplan.

– Nu kan vi börja fundera pĂ„ vad vi har lĂ€rt oss av det hĂ€r och hur vi bĂ€st kan organisera distansutbildningen framöver, sĂ€ger Gabriel pĂ„ tisdagens presskonferens – pĂ„ distans.

Fakta: Skola pÄ distans

Sedan den 18 mars rekommenderas i Sverige distansundervisning för gymnasieskolor och komvux. Även yrkeshögskolor och högskolor omfattas av rekommendationen. Distansundervisning gĂ€ller inte för gymnasiesĂ€rskolan.

I början av april beslutade regeringen att gymnasieskolor ska kunna vara delvis öppna, under förutsÀttning att FolkhÀlsomyndigheten ger klartecken.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!