HovrÀtten anser att intresset av att skydda gravfriden för de mÄnga omkomna som finns kvar i vraket vÀger tyngre Àn det journalistiska intresse som mÀnnen haft.
TvÄ av rÀttens ledamöter ville dock faststÀlla straffet 40 dagsböter frÄn tingsrÀttens dom.
Estonia sjönk i hĂ„rt vĂ€der pĂ„ Ăstersjön i september 1994. Det blev en stor katastrof. 852 personer ombord omkom.
25 Är senare, pÄ hösten 2019, skickade ett filmteam ner en dykrobot till havsbotten för att ta bilder av vraket. Bland annat filmades ett stort, tidigare okÀnt hÄl i fÀrjans skrov.
Bilder visades i dokumentĂ€ren "Estonia â fyndet som förĂ€ndrar allt" pĂ„ Discovery 2020, och vĂ€ckte stor uppmĂ€rksamhet. De ledde bland annat till att Statens haverikommission startade en ny utredning om vad som hĂ€nde nĂ€r fartyget gick under.
"NödvÀndiga"
Men vraket skyddas av en sÀrskild lag om gravfrid. Den Ätalades filmaren Henrik Evertsson och vrakexperten Linus Andersson, som var filmteamets tvÄ svenska medlemmar, för att ha brutit mot.
De Ätalade hÀnvisar dock till yttrandefriheten, och anser att dykningarna var nödvÀndiga för att fÄ mera kunskap om en stor katastrof som inte utretts ordentligt.
MÀnnen har ocksÄ framhÄllit att de utgick frÄn Tyskland med en tysk bÄt, och att just Tyskland inte skrivit under lagen om gravfrid vid Estonia.
Det sistnÀmnda resonemanget köpte Göteborgs tingsrÀtt i en första prövning. Men hovrÀtten beslutade senare att gravfridslagen gÀller Àven i detta fall, och skickade Àrendet tillbaka till den lÀgre instansen.
Efter en andra rÀttegÄng i tingsrÀtten dömdes de Ätalade till 40 dagsböter vardera.
Var inte sjöduglig
I januari i Är presenterade Statens haverikommission resultat frÄn den nya undersökningen. Man har inte hittat nÄgra tecken pÄ att en explosion eller kollision skulle ha vÄllat katastrofen.
I stÀllet kvarstÄr bedömningen att fartyget inte hade blivit ordentligt inspekterat och besiktigat. Estonia var inte i sjödugligt skick.