Biskopar höll ceremoni vid Estonias olycksplats

Innan undersökningen av Estonias vrakplats inleddes hölls en ceremoni med biskopar frÄn de fyra vÀrst drabbade lÀnderna, för att hedra olyckans offer. Nu börjar den tio dagar lÄnga dykoperationen med ekolodsteknik, i jakt pÄ svar.

Biskoparna Kaarlo Kalliala, Finland, Tuulikki Koivunen Bylund, Sverige, Tiit SalumÀe, Estland, Einars Alpe, Lettland och Eija Kalliala, prÀst och hustru till Kaarlo Kalliala.

Biskoparna Kaarlo Kalliala, Finland, Tuulikki Koivunen Bylund, Sverige, Tiit SalumÀe, Estland, Einars Alpe, Lettland och Eija Kalliala, prÀst och hustru till Kaarlo Kalliala.

Foto: Stefan JerrevÄng/TT

Estonia2021-07-09 05:13

De tidigare okÀnda hÄlen i Estonias vrak har fÄtt Statens haverikommission att pÄ nytt vilja undersöka fartyget. Innan förstudien av havsbotten pÄbörjades under fredagen hölls en ceremoni vid förlisningsplatsen för att visa respekt för olyckans offer.

Ceremonin inleddes under mulen himmel vid lunchtid och kyrkorepresentanter frÄn Sverige, Estland, Lettland och Finland deltog pÄ det estniska kustbevakningsfartyget Kindral Kurvits.

Biskoparna talade och bad böner pÄ sina respektive sprÄk och en estlÀndsk musiker spelade trumpet. Runt om fartyget följde tv-bolagens fotografer hÀndelserna frÄn mindre bÄtar. Ceremonin avslutades med nÄgra fÄ regnstÀnk nÀr biskoparna kastade varsin vit ros i havet.

"Ett hedersuppdrag"

FrÄn svenskt hÄll deltog Tuulikki Koivunen Bylund, biskop emerita i Svenska kyrkan, som lÀste en bibeltext och bad tvÄ böner.

– Det Ă€r ett hedersuppdrag. Jag var prĂ€st i Uppsala nĂ€r olyckan intrĂ€ffade och det skakade verkligen om hela stan. Flera grupper frĂ„n Uppsala omkom. Det var en tung pĂ„minnelse om livets korthet, sade hon till TT inför resan till Estland.

Eftersom gravfriden har lyfts tog Estland initiativ till ceremonin, berÀttar hon.

– Gravfriden Ă€r vĂ€ldigt viktig för oss i kyrkan. Det har att göra med respekten för mĂ€nniskan och mĂ€nniskans vĂ€rde, Ă€ven den avlidna mĂ€nniskan, och det hĂ„ller vi vĂ€ldigt hĂ„rt pĂ„ Ă€ven nĂ€r det gĂ€ller vĂ„ra begravningsplatser.

Ändring i gravfridslagen

Efter ceremonin pÄbörjades den tio dagar lÄnga undersökningen med ekolod pÄ förlisningsplatsen. Förstudiens syfte att avgöra vilka ÄtgÀrder som behövs för att fortsatt kunna granska de tidigare okÀnda hÄlen i vraket. De fartyg som deltar Àr den estniska isbrytaren Eva-316, och det svenska forskningsfartyget R/V Electra af Askö.

Dykoperationen har möjliggjorts i och med en Àndring i lagen om gravfrid frÄn och med den 1 juli. Data om fartyget och bottenförhÄllandena kommer att samlas in med hjÀlp av ekolod och sonarmetoder.

– Vi kommer att ha utrustning som Ă€r monterad pĂ„ fartygen, som slĂ€par efter fartygen i vattnet och vi kommer att stĂ€lla ner sonarutrustning pĂ„ botten runt fartyget, sĂ€ger Jonas BĂ€ckstrand, utredningsordförande och stĂ€llföretrĂ€dande generaldirektör för Statens haverikommission.

Uppgifter om hÄl

Datan kommer senare att visualiseras med hjÀlp av forskare frÄn Stockholms universitet, ett arbete som kan ta upp till tre mÄnader. En undervattensrobot med kamera ska ocksÄ ta bilder.

– Men den huvudsakliga fotodokumentationen planerar vi till vĂ„ren. Det har bland annat att göra med att siktförhĂ„llandena bedöms vara bĂ€st dĂ„, sĂ€ger Jonas BĂ€ckstrand.

Bakgrunden till undersökningarna Àr de uppgifter om tidigare okÀnda hÄl i Estonias styrbordssida som visades i en tv-dokumentÀr i höstas. Den sidan av fartyget lÄg tidigare ner mot botten, men Àr nu mer synlig, enligt Jonas BÀckstrand.

– DĂ„ anser vi att det Ă€r angelĂ€get att man dokumenterar och undersöker den hĂ€r sidan av fartyget och de skador som finns dĂ€r.

Hoppas vrakrester hittas

Överlevaren och anhörigrepresentanten Rolf Sörman Ă€r ocksĂ„ ombord som observatör. Det Ă€r första gĂ„ngen han Ă€r tillbaka vid förlisningsplatsen sedan olyckan, men han sĂ€ger att lĂ€get kĂ€nns under kontroll, dĂ„ han har haft mĂ„nga Ă„r att förbereda sig pĂ„.

Rolf Sörman hoppas fÄ möjlighet att föreslÄ omrÄden som kan vara intressanta att undersöka, dÀr det har funnits mycket diskussion eller konspirationsteorier.

– Det kĂ€nns jĂ€ttebra att fĂ„ vara med. Jag kan tycka att den nya haveriutredningens personal har agerat vĂ€ldigt annorlunda, pĂ„ ett positivt sĂ€tt, men 27 Ă„r för sent.

Rolf Sörman och mÄnga andra överlevare upplever att hÀndelseförloppet i haverirapporten inte överensstÀmmer med deras egna minnesbilder.

Han tror inte att förstudiens inflytande kommer att vara speciellt stort, men anser ÀndÄ att den kan hjÀlpa till att avfÀrda en del teorier, exempelvis om vad som hÀnde med det bÀrgade bogvisiret.

– Vad jag hoppas pĂ„ Ă€r att man ska kunna hitta vrakrester, det har ju varit vĂ€ldigt diskutabelt var visiret hittades och under vilka omstĂ€ndigheter. En del sĂ€ger att det satt kvar pĂ„ fören och i sĂ„ fall bör man kunna hitta avtryck i botten.

Stora delar av botten tÀckt

En försvĂ„rande omstĂ€ndighet kring undersökningen Ă€r att stora delar av botten Ă€r tĂ€ckt av geotextil och att omkring 300 000 kubikmeter sand har spritts ut runt fartyget. Rent praktiskt skulle Ă€ven vĂ€dret kunna vara en utmaning, enligt Jonas BĂ€ckstrand pĂ„ Statens haverikommission.

Han tror och hoppas dock att dokumentationen som samlas in ska kunna stÀvja spekulationerna om olyckan framöver.

– Vi hoppas att man ska fĂ„ fram sĂ„ mycket fakta som möjligt för att kunna göra bedömningar om de hĂ€r hĂ„len har pĂ„verkat förlisningen eller inte.

René Arikas, Estlands Haverikommission och Jonas BÀckstrand, Statens haverikommission i Sverige.
René Arikas, Estlands Haverikommission och Jonas BÀckstrand, Statens haverikommission i Sverige.
Fakta: Estoniakatastrofen

PassagerarfĂ€rjan Estonia förliste i Östersjön natten mot den 28 september 1994. FĂ€rjan hade lĂ€mnat hamnen i Tallinn kvĂ€llen före, men kantrade knappt halvvĂ€gs till Stockholm och sjönk pĂ„ mindre Ă€n en timme.

852 mÀnniskor omkom i katastrofen. 501 av dem var svenskar.

137 personer rÀddades.

Den internationella haverikommissionens viktigaste slutsats blev att fÀstena och lÄsen till Estonias bogvisir var underdimensionerade. Fartyget kantrade till följd av att stora mÀngder vatten forsade in pÄ bildÀck.

Överlevare, anhöriga och andra engagerade personer har dock krĂ€vt att det snabba förloppet dĂ„ Estonia sjönk mĂ„ste utredas ytterligare.

Efter det att dokumentĂ€ren "Estonia – fyndet som Ă€ndrar allt" sĂ€nts pĂ„ Discovery har haverikommissionerna i Sverige, Finland och Estland inlett en ny granskning.

För att kunna göra nya dykningar vid vrakplatsen begÀrde Statens Haverikommission att regeringen skulle Àndra lagen om gravfrid.

Den 1 juli 2021 trÀdde en Àndring av lagen om gravfrid i kraft. I den finns ett undantag frÄn förbudet mot dykning som omfattar verksamhet som bedrivs av en myndighet i Sverige Estland, Finland, med avsikt utreda fartygets förlisning.

Med start den 8 juli gör Statens haverikommission nya undersökningar av olycksplatsen och Estonias vrak. Man kommer Àven att undersöka visiret som föll av vid förlisningen. HÄlen i fartyget kommer att fotodokumenteras under vÄren 2022.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!