ââI dag Ă€r vi mycket mer uppmĂ€rksamma pĂ„ att det hĂ€r flödet finns. I och med att vi har gjort ett antal stora kontantbeslag sĂ„ tror jag att mina medarbetare ocksĂ„ tittar med de ögonen nĂ€r de gör sina kontroller, sĂ€ger Tullverkets generaldirektör Charlotte Svensson till TT.
En stor förklaring bakom utvecklingen Àr de ökade befogenheter som tullen fick för tvÄ Är sedan.
Numera fÄr myndigheten ingripa mot misstÀnkt penningtvÀtt och stöldgods, och beslagta stora mÀngder kontanter som upptÀcks. Innan lagÀndringen krÀvdes att man invÀntade polis, som Àr den myndighet som utreder brotten, vilket gjorde att man inte kunde gripa personer som planerat att lÀmna landet.
ââTidigare kunde vi bara tipsa polisen om vi sĂ„g 25 miljoner passera, det Ă€r vĂ€ldigt bra att vi nu fĂ„r ingripa. Innan fick vi heller inte leta efter kontanter, men nu fĂ„r vi ocksĂ„ det vilket Ă€r bra, sĂ€ger Charlotte Svensson.
PenningtvÀtt över grÀnsen
Fram till den 14 augusti i Är har tullen tagit 73,8 miljoner kronor i beslag, jÀmfört med drygt 72 miljoner under hela fjolÄret. Enligt Charlotte Svensson visar det pÄ att det sker en omfattande penningtvÀtt över grÀnsen.
Samtidigt bedömer regeringen att den kriminella ekonomin omsĂ€tter omkring 100â150 miljarder kronor varje Ă„r. Hur stor del av den som bestĂ„r i kontanter som förs in och ut ur landet Ă€r svĂ„rt att uppskatta, sĂ€ger Charlotte Svensson.
ââVi gör skillnad, men det Ă€r klart att vi skulle kunna stoppa Ă€nnu mer, sĂ€ger hon.
ââDet Ă€r ett omrĂ„de som vi kommer jobba vidare med och som Ă€r viktigt för att komma Ă„t brottsvinsterna.
Legala företag ovetande
Ett av Ärets större kontantbeslag gjordes februari vid grÀnskontrollen i Trelleborg nÀr tullen hittade 40 miljoner kronor gömda i en cementblandare och i förarhytten pÄ en lastbil. Tidigare i somras dömdes fem mÀn till flera Ärs fÀngelse för grov nÀringspenningtvÀtt.
Men enligt Charlotte Svensson Ă€r det inte bara kurirer som agerar chaufförer, Ă€ven legala företag utnyttjas för de kriminellas verksamhet â ibland helt utan företagets kĂ€nnedom.
ââIbland kan det vara vĂ€ldigt mĂ„nga underleverantörer inblandade och företaget har ingen aning om hur transporterna gĂ„r till, sĂ€ger Charlotte Svensson.
ââDĂ€rför försöker vi ocksĂ„ informera och utbilda företagen sjĂ€lva sĂ„ att de har bĂ€ttre koll pĂ„ sina transportkedjor, och att de hör av sig till oss om de upptĂ€cker att nĂ„gon chaufför har Ă„kt konstiga vĂ€gar eller om det finns pĂ„verkan pĂ„ lasten.