Av de 5 000 som ska bort frÄn flygbolaget finns cirka 1 900 i Sverige, 1 700 i Danmark och 1 300 i Norge. Bolaget uppger att man behöver anpassa organisationen till vÀntad lÀgre efterfrÄgan pÄ flygresor Àven flera Är efter det att coronakrisen klingar av.
ââVi kan konstatera att covid-19 har skapat en global kris i samhĂ€llet i stort och i flygindustrin i synnerhet, sĂ€ger SAS vd Rickard Gustafson till TT.
Man hade en förhoppning om att efterfrĂ„gan pĂ„ flyg skulle komma tillbaka relativt snabbt, och se en sommar som blev normal â men sĂ„ kommer det inte att bli, sĂ€ger Gustafson.
Prognos om 2022
ââVi ser att efterfrĂ„gan pĂ„ flyg i sommar kommer vara vĂ€ldigt begrĂ€nsad. Vi tror att efterfrĂ„gan successivt kommer att komma tillbaka, det kommer ta hela 2020 och stora delar av 2021. Först 2022 tror vi att efterfrĂ„gan Ă€r pĂ„ en nivĂ„ som liknar vad den var före krisen.
SAS medarbetare har i genomsnitt uppsÀgningstider pÄ omkring sex mÄnader, det gör att man mÄste "agera nu", enligt Gustafson.
ââVi mĂ„ste hantera en arbetsbrist pĂ„ upp till 5 000 tjĂ€nster. Det Ă€r ett smĂ€rtsamt besked att ge, men det Ă€r ett nödvĂ€ndigt besked för att vi ska hantera den kris vi befinner oss i.
I Sverige inleds nu förhandlingar med fackliga företrÀdare för de 1 900 tjÀnster som varslas.
Wilhelm Tersmeden, ordförande för SAS-sektionen inom Svensk Pilotförening, kan i nulÀget inte sÀga hur mÄnga piloter som berörs.
ââVi fick informationen sent i gĂ„r kvĂ€ll. I samband med coronakrisen har vi fĂ„tt löpande information. Det hĂ€r kommer inte som en chock men det Ă€r naturligtvis trist och vĂ€ldigt sorgligt och man kĂ€nner empati för de piloter som nu kan komma att drabbas.
Vill behÄlla de yngre
Ett möte med företrÀdare för SAS Àr inplanerat till mÄndag kommande vecka. Tersmeden poÀngterar att det kan bli stora kostnader om man vÀljer att göra sig av med yngre piloter till förmÄn för de Àldre.
ââJust pĂ„ pilotsidan Ă€r det vĂ€ldigt dyrt att behĂ„lla en Ă€ldre pilot och sĂ€ga upp en yngre dĂ„ det finns vĂ€ldigt mycket utbildningskostnader kopplade till den yngre piloten. DĂ€r kommer vi vilja försöka hitta lösningar med företaget och slippa sĂ€ga upp de nyutbildade piloterna.
ââSAS har en snittĂ„lder pĂ„ 50 Ă„r sĂ„ det finns stora naturliga avgĂ„ngar sĂ„ jag Ă€r inte sĂ„ orolig för det.
"Varslet var vÀntat"
Inte heller Viktoria Svensson, kabinchef vid SAS och ordförande för svenska kabinfacket SCCA, förvÄnas av beskedet.
ââVarslet var vĂ€ntat och djupt beklagligt. Det Ă€r jĂ€ttetrĂ„kigt att det hĂ€nder och nu fĂ„r vi göra allt vi kan för att rĂ€dda sĂ„ mĂ„nga arbetstillfĂ€llen som vi kan, sĂ€ger hon.
Svensson ska trÀffa företrÀdare för SAS under tisdagsförmiddagen. DÀr vill hon frÀmst "fÄ fram fakta", sÀger hon.
ââVilket antal Ă€r det som berörs bland oss kabinanstĂ€llda. Sedan fĂ„r vi jobba dĂ€rifrĂ„n.
Kan dra tillbaka varsel
Enligt vd Rickard Gustafson kommer varslen att slÄ brett pÄ alla personalkategorier inom SAS.
ââVi gĂ„r i dialog för att finna sĂ„ bra lösningar vi bara kan för att minimera antalet medarbetare som i slutĂ€ndan behöver lĂ€mna, sĂ€ger han.
ââI takt med att vi lĂ€r oss mer om hur efterfrĂ„gan utvecklas stĂ„r vi naturligtvis beredda att agera. Skulle efterfrĂ„gan komma tillbaka snabbare kommer vi att vĂ€xla upp och vara beredda att dra tillbaka varsel.
SAS har sedan tidigare permitterat nÀrmare 11 000 anstÀllda i Skandinavien.
TT: Har inte möjligheten till korttidspermitteringar varit tillrÀckligt för att möta krisen?
ââKorttidspermittering som vi har fĂ„tt har varit och Ă€r vĂ€ldigt hjĂ€lpsamt. Det har rĂ€ddat tusentals jobb i bolaget. Men vi tittar redan pĂ„ 2021 och mĂ„ste justera kostymen Ă€ven efter att korttidspermitteringarna löper ut, sĂ€ger Gustafson.