Den 12 juli förra året skulle den 62-årige piloten landa på Hornlanda med ett experimentklassat mindre flygplan.
Precis när han skulle sätta ned planet flyttade en kraftig vindby farkosten åt vänster. Piloten styrde emot men kunde inte hindra att det vänstra hjulet tog mark utanför banan.
Planet gjorde en snabb okontrollerad sväng på marken och kanade sedan baklänges ut i en åker. Propeller, landställ och roder slogs sönder medan piloten ådrog sig en lättare pisksnärtskada.
Vid tillfället hade det regnat kraftigt och gräset utanför den nio meter breda banan var mjukt.
Enligt haverikommissionens rapport orsakades sannolikt olyckan av att piloten inte kunde kompensera för den kraftiga vindbyn vid landningen. Att banan var smal och att gräset inte bar var bidragande orsaker, fortsätter kommissionen.
Enligt bestämmelser för civil luftfart ska bland annat start- och landningsområdets bredd vara minst tio meter, att jämföra med Hornlandas nio meter.
På fem år har det inträffat tre landningsolyckor i Horn. I juli 2001 välte ett gyroplan efter att ha landat för hårt. I maj 1998 kom ett tyskt privatplan ut för långt till höger vid landningen och kraschade. Piloten skadades allvarligt. Även den gången fick landningsbanan kritik för att vara för smal.