Elias Dettke gick i Ättonde klass pÄ VÀrgÄrdsskolan i Kisa nÀr det var dags för prao-period för honom och hans klasskamrater. Med lite tur hamnade han pÄ avdelningen Flygprov pÄ Saab i Linköping dÀr han fick spendera en hel vecka bland flygplan och flygintresserade anstÀllda.
Under praon erbjöd avdelningschefen honom att följa med och flyga ett skolflygplan, av typen SK60, ner till militÀrbasen i Ljungbyhed i SkÄne. Efter samrÄd med sina förÀldrar fick den dÄ 15-Äriga Elias nÀstkommande dag för första gÄngen sitta i cockpit i ett flygplan.
â Efter den dagen var det kört med andra karriĂ€rsval, skrattar Elias som sedan i mars 2021 studerar pĂ„ Trafikflyghögskolan pĂ„ Lunds Universitet.
Efter examen blir Elias trafikflygare i kommersiell luftfart och fÄr dÄ flyga stora passagerarflygplan, men redan nu har han tagit privatflygcertifikat och fÄr dÀrmed flyga mindre flygplan pÄ egen hand.
NÀr det var dags för hans första soloflygning var det till en början vÀldigt osÀkert om han skulle fÄ lyfta överhuvudtaget pÄ grund av ostadiga vÀderförhÄllanden. Men till slut fick han klartecken och kunde ge sig ivÀg.
â NĂ€r man ska lyfta Ă€r det hundra procent fokus pĂ„ checklistor, flöden och procedurer, men nĂ€r jag vĂ€l var uppe i luften var det en otroligt hĂ€ftig och omtumlande kĂ€nsla att flyga helt sjĂ€lv utan flyglĂ€rare bredvid.
NÀr Elias hade fÄtt sitt privatflygcertifikat valde han till en början att hÄlla det hemligt för sin familj. En dag bjöd han med sin pappa och storebror till flygplatsen för en flygtur, nÄgot de gjort tillsammans flera gÄnger tidigare, men dÄ ihop med en annan pilot. NÀr de insÄg att det var Elias sjÀlv som skulle flyga planet blev de vÀldigt överraskade och glada.
â Det var sĂ„ roligt att fĂ„ flyga ihop med min familj, men det kĂ€ndes nĂ€stan som att jag gjorde nĂ„got olagligt, skrattar Elias.
Han och familjen kommer ursprungligen frÄn Saalfeld i Tyskland, men flyttade till Horn 2007. För Elias vore det en dröm att ÄtervÀnda till sina rötter i Tyskland och fÄ chansen att flyga för flygbolaget Lufthansa.
â Först och frĂ€mst blir jag glad bara jag fĂ„r ett jobb efter examen, men det Ă€r klart man mĂ„ste vĂ„ga tĂ€nka framĂ„t ocksĂ„.
Han konstaterar vidare att flygbolagen har pÄverkats starkt av pandemin och alla medföljande restriktioner och in- och utreseförbud.
â Men jag hoppas och tror att det sakta Ă€r pĂ„ vĂ€g tillbaka till nĂ„gon sorts normalitet.
Elias tycker att utbildningen pÄ Trafikflyghögskolan bitvis Àr vÀldigt tuff och han fÄr ta del av mycket information pÄ kort tid. Det Àr ett högt tempo och han mÄste gÄ igenom 13 olika Àmnen och teori innan han Àr klar.
â Dessutom Ă€r informationen unik för varje flygplan man flyger, sĂ„ det Ă€r mycket att hĂ„lla i huvudet samtidigt som man fĂ„r lĂ€ra sig att sĂ„lla ut sĂ„ att informationen passar varje flygtillfĂ€lle.
Utöver drömmarna om resmÄl och destinationer vill Elias Àven fÄ chansen att flyga en Boeing 737. Det Àr det mest producerade trafikflygplanet i vÀrlden och dessutom den modell som större delen av hans utbildning Àr baserad pÄ.
Drömmen om att nÄgon gÄng Àga sitt eget flygplan Àr ocksÄ högst levande Àven om han förstÄr att det inte Àr nÄgot som kommer att hÀnda inom den nÀrmaste tiden.
â Det Ă€r mycket kostsamt och tar upp vĂ€ldigt mycket tid, vilket rimmar ganska illa med att vara student. Men att drömma gĂ„r ju alltid.