Kräftgången fortsatte i fjol för sargade bantningsjätten Viktväktarna. Men nya vd:n Lotte Wamberg ser ljuset i tunneln.
Folk blir ju tjockare och tjockare. Marknaden växer, säger hon.
För bara några år sedan var Viktväktarna helt dominerande inom viktminskningstjänster i Sverige och verksamheten gav rejäla överskott.
Men ny konkurrens från trenddieter som GI- och Atkinsmetoderna och nätbaserade bantningsverktyg har slagit mycket hårt mot det anrika företaget. Omsättningen har på ett fåtal år mer än halverats och vinsterna har förvandlats till förluster.
I fjol lyckades bolaget krympa underskottet till 26 miljoner kronor, från 35 miljoner kronor året före. Men omsättningen rasade med ytterligare 29 miljoner till 87 miljoner kronor, visar årsredovisningen.
Ägaren, amerikanska Weight Watchers International, tvingades skjuta till 30 miljoner kronor för att stabilisera finanserna och vd:n Helen Lindgren hoppade av.
Sedan i vintras är det i stället danska Lotte Wamberg, tidigare chef för Legoland, som håller i rodret och enligt henne är vändningen för bolaget redan här.
Vi söker konsulenter hela tiden. I år har vi utbildat 40-45 nya konsulenter som öppnat upp på nya orter. Och det kommer vi att fortsätta med nästa år, säger hon till TT.
För fjolårets omsättningstapp berodde enligt Wamberg inte på minskad efterfrågan, utan på att verksamheten krympts genom tidigare sparprogram. Tvärtom ökar antalet besökare på Viktväktarnas möten och den stora utmaningen är nu enligt vd:n att i snabb takt expandera verksamheten igen.
Omsättning och resultat kommer enligt Wamberg att förbättras i år jämfört med 2006 och det kommer inte att krävas några nya tillskott från ägaren. Men vägen tillbaka är lång och hon vågar inte utlova några plussiffror i resultaträkningen redan i år.
Men det dröjer inte många år, det tror jag inte.
När det gäller de konkurrerande bantningsmetoderna, som inte visar några tecken på att försvagas, säger Wamberg att den växande marknaden är stor nog för flera aktörer.
Hon är också öppen för att i viss mån anpassa Viktväktarnas metoder och tjänster i riktning mot trenddieternas. Men det finns gränser.
Själva konceptet, där man kommer hit och väger sig och får vägledning av en konsulent, det vill vi inte ändra på.