Att något måste göras efter förra sommarens tidvisa parkeringskaos i Hästholmens hamn var många överens om. Covid och hemester ledde till rekordmånga besök både i hamnen och till 31:ans kiosk några hundra meter därifrån. Positivt på flera sätt. Med många besökare kom också parkeringsproblemen, som förutom att skapa trängsel även var en säkerhetsrisk. För att i viss mån lösa problemen beslutade Ödeshögsbostäder (Öbo) att bland annat ta bort de fyra ställplatserna för husbilar. Och att införa Ödeshögs enda betalparkering, något som både fått ris och ros.
– Överlag tror jag att de flesta är positiva till förändringen nu när den varit igång ett tag, säger Camilla Linusson, ordförande i Hästholmens bygdegård och byalag. Men även inom byalaget är en del för och andra upprörda.
Efter förra sommaren lämnade byalaget in synpunkter till Öbo och kommunen om att något måste göras åt trafiksituationen i hamnen.
– Då parkerade alla hej vilt, det var fullt med husbilar och bilar med släp. Det var trångt och en del bilar kom inte ut från parkeringen. Det var verkligen ingen bra situation. Nu är det riktigt bra och luftigt, säger Camilla Linusson.
Enligt Peter Kenell, vd för Öbo, är det främst vackra dagar i juli som trafikproblemen är störst. Pandemin är en orsak men även den utbyggda badstranden lockar fler besökare till Hästholmens hamn.
– Så efter förra årets trafikkaos fattade styrelsen beslut om att ta betalt i hamnen och styra upp bilister till den stora parkeringen vid Stationsplanen. Där är det gratis att parkera. Dessutom finns flera andra platser i närheten av hamnen där det är gratis att parkera.
Lite självkritisk är han dock, och det handlar om att det bara går att betala parkeringen om man har en parkeringsapp.
– Vi har insett att vi också behöver en parkeringautomat där man kan betala med kort.
Och det är något som Lovisa Lago, en av årets turistvärdar i hamnen, märkt av.
– Vi har fått hjälpa en del att ladda ner en app så att de kan parkera, berättar hon.
I hamnen har just Jesper och Roger Grip i Hästholmens fiskeklubb lagt i båten för att ge sig ut och fiska.
– Betalparkeringen är bättre för oss, säger Roger Grip. Nu kommer vi fram när vi ska lägga i och ta upp båten. Förra året stod husbilar ända fram hit till kajen och det gick knappt att ta sig fram. Vi fick stå och köa.
Krögaren Anders Lindholm som driver Vätternskutan för andra året har inga synpunkter på att kommunen tar betalt för parkeringen.
– Vi håller oss neutrala och anpassar oss efter det kommunen bestämmer, säger han.
Däremot tycker han att informationen har varit lite bristfällig, något även Håkan Johansson, som driver 31:ans glass några hundra meter ovanför hamnen håller med om.
– Och problemet har skjutits upp till oss, säger han. Många som vill bada ställer bilen på vår gästparkering så jag får gå ut och säga till.
Han tycker att det hade varit bra om kommunen hade diskuterat parkringssituationen med honom.
– Jag har ju mark som jag skulle kunna upplåta till parkering åt kommunen, säger han. Däremot har jag ingetemot att Öbo tar betalt nere i hamnen.
Näringslivschefen Heléne Njord-Westerling håller inte riktigt med om att det varit brist på kommunikation.
– Vi har haft löpande kontakt om situationen under arbetets gång med näringsidkarna på Hästholmen. Och det här har varit en test. Efter sommaren kommer vi göra en utvärdering för att se vad som fungerat och inte fungerat.