"Piren skymmer inte Omberg"

En vitamininjektion för kommunens besöksnäring? Eller en onödig satsning som förstör utsikten för grannarna? Den planerade vågbrytaren i Hästholmens hamn får känslorna att svalla lika höga som Vätterns bränningar.

Hamnbolagets ordförande Stellan Åberg vill att hamnen i Hästholmen byggs ut. Men flera av grannarna är motståndare till projektet. Bild: DAG ANDERSSON

Hamnbolagets ordförande Stellan Åberg vill att hamnen i Hästholmen byggs ut. Men flera av grannarna är motståndare till projektet. Bild: DAG ANDERSSON

Foto:

Hästholmen2004-03-18 07:12

Hästholmens hamn och magasin AB har lyckats få ihop drygt fem miljoner kronor till en utbyggnad av hamnen.

Men för att bygga piren krävs tillstånd från miljödomstolen. Under större delen av tisdagen höll domstolen huvudförhandling i Hästholmens bygdegård.

Vågbrytaren är tänkt att blir cirka 100 meter lång och 2 meter hög. Utgångspunkten blir udden vid hamnkaféet.

Den gamla piren, som är 45 meter lång, ska förlängas med en flytbrygga. Även flytbryggan bredvid piren förlängs, och en tredje brygga byggs ut från fiskebodarna.

Utbyggnaden av hamnen ger cirka 125 båtplatser mot nuvarande 50. I dag står 60 personer i kö för en båtplats i Hästholmen.

Ett annat syfte med stenpiren är att skydda hamnen. Vid nordvästlig vind uppstår stora vågor som orsakat skador på kajen.

Hamnbolagets ordförande Stellan Åberg vill se en mer aktiv hamn med verksamheter i magasinen. Han menar att en utbyggnad skapar ett antal nya möjligheter för besöksnäringen.

Vågbrytaren skulle också underlätta för större passagerarbåtar att lägga till, samt ge förutsättningar för en bättre nödhamn.

-- Det har sagts att piren skulle skymma Omberg för vissa grannar, men så är det inte, säger Stellan Åberg.

Detaljplan knäckfråga

Den nuvarande detaljplanen för hamnområdet består av en byggnadsplan från 1948. Kommunen och länsstyrelsen är överens om att det inte går att bygga en pir utan att detaljplanen ändras. Den föreslagna piren ligger nämligen i vad som i dag klassas som vattenområde.

Kommunfullmäktige har godkänt en översiktplan för hamnen, och det finns också ett utkast till en ny detaljplan. Om kommunen efter samrådsperioden godkänner även detaljplanen, kan den börja gälla i juli 2004.

-- Detaljplan måste komma före tillstånd, säger Tommy Nilsson, som är ombud för några av hamnens närmaste grannar.

Han tycker att skyddsområdet Natura 2000 hanterats alltför lättvindigt i diskussionerna. Enligt Tommy Nilsson skulle utbyggnaden också försämra badkvaliteten för de närboende.

Efter att ha tagit del av grannarnas synpunkter har hamnbolaget gjort vissa eftergifter beträffande brygglängden och stenpirens höjd.

En båtbrygga kommer att ligga endast trettio meter från en privat badplats. Hamnbolaget vill inte avstå från bryggan, men kan tänka sig att flytta den högst fyra meter.

Byggs av sprängsten

När piren ska byggas är en öppen fråga, eftersom hamnbolaget behöver få tillstånd innan de kan påbörja en upphandling. Om bygget blir av väntas det ta tre veckor. Åtskilliga ton sprängsten kommer då att dagtid fraktas till hamnen.

Länsstyrelsen vill inte att piren byggs under fiskarnas lekperioder. Av miljöhänsyn föreslår länsstyrelsen också särskilda villkor för drivmedelshanteringen.

Två välbesökta samrådsmöten har visat att en majoritet av hästholmsborna välkomnar en utbyggnad av hamnen. Flera personer kommenterade högt Tommy Nilssons yrkanden, vilket fick domstolens ordförande att reagera.

Miljödomstolen har till 17 maj på sig att besluta om tillstånd för hamnutbyggnaden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om