Jennifer Hedrén startade Hästholmens hamnkafé för sju år sedan. Nu kräver hon kompensation för det ombyggnadskaos hon anser sig ha fått utstå senaste året - ett skadeståndskrav på 584-755 kronor.
- Vi i företaget stred in i det sista. Och jag har hoppats att vi skulle kunna komma överens, men hamnbolaget vill inte ens diskutera, säger en numera rätt sammanbiten Jennifer Hedrén.
Den planerade julbordspremiären har ställts in, investeringarna inför en sådan satsning är inte rådliga i nuvarande situation, och skattmasen knackar på dörren.
--Det blir konkurs i slutändan om inget sker, typ ett mirakel så här i juletider, säger hon.
Den försenade ombyggnaden av hamnkaféet har fört med sig många problem, kan Jennifer Hedrén intyga, inte minst med att få lokalen godkänd av miljökontoret.
Ventilationssystemet fungerade inte på rätt sätt, och från slasken kom det odörer. Hon anser sig ha blivit lovad värmepumpar, i stället blev det direktverkande el. Det nylagda klinkergolvet buktar och måste göras om. Folk har till och med snubblat på det.
Dessutom anser hon sig ha tvingats ta byggledarrollen trots att hon egentligen bara är hyresgäst, hon såg till att det ens blev något byggmöte.
Jennifer Hedrén räknar med att gå vidare med detta. Exakt hur, det vill hon inte säga ännu.
Hamnbolaget bestrider skadeståndet. Den kompensation, motsvarande en halv årshyra, som redan utgått anses vara nog.
Hamnbolagets ordförande Stellan Åberg är överraskad över innehållet i Jennifer Hedréns skrivelse.
Visserligen är han inte heller nöjd med det arbete som byggaren har utfört, än mindre med de förseningar det har medfört.
- Det har varit lite för många problem.
Ändå tycker han att man har gjort det bästa av situationen, och att många detaljer löst sig under resans gång. Värmepumparna valdes bort eftersom ventilationen i stället kombinerats med en värmeväxlare, direktverkande el används bara som komplement.
Ventilationen har justerats efterhand, och då har även luktproblemen försvunnit, anser han. Klinkergolvet ska också ses över, och att någon snubblat känner han inte till. Byggmöten har hållits med byggaren vid jämna mellanrum, dock utan formell procedur med protokollföring.
Hamnbolaget anser att det inte finns något samband mellan kaféets dåliga ekonomiska utfall och renoveringen - det berodde på annat, till exempel det dåliga sommarvädret.
- Det är fel fokus att skylla hamnkaféets problem på oss nu. Jennifer Hedrén borde se över den egna verksamheten i stället, säger Stellan Åberg.
Hyresinbetalning saknas för de senaste månaderna. Om inte betalning sker kommer hamnkaféet efterhand att ha förverkat sin hyresrätt, förklarar Stellan Åberg.