Hästholmens hamn ska byggas ut med ny vågbrytare, och antalet platser för fritidsbåtarna ska mer än fördubblas. För att det ska kunna ske krävs först en arkeologisk och sötvattenbiologisk undersökning. Dessutom ska det säkerställas att utbyggnaden inte står i strid med kraven för ett Natura 2000-område vilket är EU:s skyddsstatus för naturintressanta områden.
Den arkeologiska undersökningen genomfördes i måndags.
För att klara det fick Clas Ternström från Östergötlands länsmuseum hämta in expertis från Vänermuseet och Södertörns högskola, nämligen Roland Pettersson och Johan Rundby.
Den yttre delen av holmen har varit en ö, och på den ön låg en riddarborg på 1300-talet. Dessutom var Hästholmen en livlig hamnstad på medeltiden. Arkeologernas förhoppningar att finna något nytt kom dock på skam. Trots medhavd metalldetektor kunde dykarna inte påträffa något av arkeologiskt värde inom utbyggnadsområdet. Längre ut hittade de däremot ett gammalt skeppsvrak.
- Mycket tyder på att det är äldre än 100 år och därför måste betraktas som en fast fornlämning. Det kan handla om en medeltida båt, säger Clas Ternström.
Det kanske inte är så konstigt att det nuvarande hamnområdet är fyndfattigt med tanke på alla hobbydykare som måste ha genomsökt området. Clas Ternström tror dessutom att den gamla medeltida hamnen kan ha legat på andra sidan holmen, den nuvarande är nämligen ett ganska känt blåshål, som han uttrycker det.
Biologen Björn Tengelin från Hushållningssällskapet har tillsammans med ett konsultbolag tittat på djur och växter i bottensedimentet.
I går tog de prover med en så kallad Ekmanhuggare, och dessa prover ska så småningom analyseras. Men redan nu kan Björn Tengelin konstatera att bottenlivet är rätt så ensartat. Kräftor, ärtmusslor och några sorters maskar är vad djurlivet bjuder på, växtlighet finns i form av trådformade grönalger och någon slingväxt.
- Vi har ännu inte sett några arter eller miljöer som är speciellt skyddsvärda i det här området. Vättern är känt för att vara art- och individfattigt med näringsfattigt vatten och hårda bottnar, och här har inte framkommit något annat, säger han.
Ingreppet på området bedömer han som ringa. Visserligen måste all miljöpåverkan betraktas som negativ, men den planerade piren ska bestå av sprängsten vilket knappast kommer att påverka organismerna eller minska vattenomsättningen.
Stellan Åberg, vd för Hästholmens hamn och magasin AB, kan förmodligen glädja sig åt att undersökningarna inte verkar lägga några hinder i vägen för en utbyggnad. Det slutgiltiga avgörandet fäller dock länsstyrelsen eller möjligen vattendomstolen.
Omkring sex miljoner kronor kommer utbyggnaden att kosta allt som allt, tror Stellan Åberg som med viss otålighet ser pengar och tid försvinna på olika förundersökningar. Enligt planerna ska utbyggnaden vara klar 2004.