Här testas farkosten som kan dyka 3 000 meter under ytan

I hamnen i Hästholmen står en gul farkost uppställd på bockar. Att den drar nyfikna blickar till sig är inte så konstigt då den inte liknar någon av de andra båtarna som ligger förtöjda vid kajen. Nere i Vätterns vatten testas den inför framtida uppdrag på 3 000 meters djup.

Björn Borring förklarar tekniken

Foto: Fredrik Sandberg

Hästholmen2024-08-14 18:00

– Vi är i Hästholmen för att vi behöver komma i vattnet och utföra tester. I Linköping har vi en liten tank, men de riktiga proverna måste ske i sjön, säger Björn Borring från företaget Manta som äger farkosten.

Företaget etablerade verksamhet i Linköping i mars i år och inriktar sig på avancerad undervattensteknik.

– Just nu testar vi ett nytt system där vi lägger ut noder på botten. Noderna är lite större än en pizzakartong och innehåller mätutrustning. Vi lägger ut tusentals noder på botten i havet. Med dem kan man göra geologiska undersökningar. Idag görs den här typen av mätningar manuellt med en undervattensrobot med en arm. Det är ett tidsödande jobb och det går sakta.

undefined
Samuel Nyberg och Björn Borring visar stolt upp Mantas autonoma undervattensfarkost. 2023 beställde företaget 21 farkoster.
undefined
Snart är det dags för undervattensfarkosten att ge sig ned på Vätterns botten. Joakim Jarsmo förbereder sig inför dyket.
undefined
Förberedelserna är igång för dagens dyk.
undefined
Farkosten är snart i vattnet.

Den gula farkosten tillverkas i samarbete med Saab och till den kan man koppla på olika typer av verktyg och utrustning. I det här fallet handlar det om utrustning som kan lägga ut och samla in noder.

– Det vi använder är en batteridriven autonom undervattensfarkost (AUV). Vi kan programmera var noderna ska ligga och sedan lägger farkosten ut dem på egen hand. När mätningarna sedan är klara åker den ut och plockar upp noderna.

Det låter kanske enkelt, men för att det ska fungera perfekt krävs avancerad teknik.

– För att hitta noderna måste vi ned på centimeternivå. Vi använder bildigenkänning och maskininlärning för att roboten ska lära sig hur en nod kan se ut när den ligger på olika sätt på havsbotten.

undefined
Samuel Nyberg hakar på farkosten på kranen.
undefined
Farkosten är byggd att klara 3000 meters djup. Testerna i Vättern görs på cirka 100 meters djup.

Farkosten är byggd för att klara 3 000 meters djup i världshaven.

– I Vättern går vi ned till 100 meter och för oss är det inte djupt. Det är tillräckligt för de test vi gör här.

Björn berättar att fler tester är på gång. Det kan till exempel handla om att inspektera rörledningar på botten.

– Olje- och gasledningar är hårt bevakade idag. Vi såg vad som hände när Nord Stream sprängdes. En tillämpning kan vara att farkosten dagligen patrullerar utmed en rörledning för att se om man kan upptäcka förändringar.

undefined
Inne i en av stugorna i hamnen finns kontrollrummet. Här kan man övervaka och styra farkosten. Samuel Nyberg kan se alla mätdata på skärmarna.
undefined
Undervattensfarkosten går i cirka 3-5 knop. "Det är lagom hastighet för att vi ska kunna samla in mätvärden", säger Björn Borring.

Med den traditionella tekniken man använder idag fraktas undervattensfarkosten med båtar vilket innebär stora personalresurser. Just nu finns företaget i Norge och Brasilien och utför geologiska undersökningar.

– Det finns en miljöaspekt i att kunna göra det snabbare och automatiserat. På sikt vill vi komma ifrån att använda fartyg. I framtiden kan farkosten stanna längre tid under vattnet och till och med ladda batterier autonomt under vattnet.

Moderbolaget PXGEO har under många år utfört geologiska undersökningar. Företaget hade idéer på hur de skulle kunna göra arbetet effektivare. I mars i år etablerade sig dotterbolaget Manta i Sverige. Just nu håller de på att bygga upp verksamheten i Köpetorp.

– Linköping passar oss bra. Det är inte vid vattnet, men det är nära till universitetet, Saab och flygplatsen, säger Björn.

undefined
Farkosten kan programmeras att åka en speciell rutt, men den kan även styras manuellt.
undefined
Undervattensfarkosten testas i Vättern.
undefined
Farkosten sänks ned i Vätterns vatten med en kran.

Våren 2023 tog Manta upp en beställning på 21 farkoster från Saab.

– Den som ligger här i Hästholmen är nummer fyra, säger Björn.

Manta hyr verkstad, hamnkran och två stugor i Hästholmen. En av stugorna fungerar som ett kontrollrum. Hyreskontrakten sträcker sig fram till årsskiftet.

– Vi hoppas på en förlängning. Vi har blivit bemötta på ett fint sätt från båtklubben, caféägare och boende. Det är en idealisk plats.

undefined
Björn Borring jobbade tidigare på Saab. En erfarenhet som passar bra på det nya jobbet.
Karta: Hästholmens hamn
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!