Han vill utveckla turiststråk utmed "Prärieexpressen"

Projektet "Spårlöst" syftar på järnvägen mellan Mjölby och Hästholmen. "Det finns inte ens en rälsstump kvar" säger Björn Hanell.

"Det var ett smalspår och ett normalspår som gick förbi här", säger Björn Hanell och pekar på de båda banvallarna som delvis finns kvar på hans tomt mellan Hästholmen och Alvastra.

"Det var ett smalspår och ett normalspår som gick förbi här", säger Björn Hanell och pekar på de båda banvallarna som delvis finns kvar på hans tomt mellan Hästholmen och Alvastra.

Foto: Lovisa Lindstrand

Hästholmen2021-04-08 13:30

– Jag är ingen inbiten järnvägsfantast, jag är lokalhistoriker. Mitt projekt grundar sig i hur det var förr och hur det är nu. Det ska bli som en guidning längs med det spårlösa spåret. 

undefined
"Mitt projekt grundar sig i hur var det förr och hur är det nu. Det ska bli som en guidning längs med det 'spårlösa spåret' ", säger Björn Hanell om sitt projekt "Spårlöst".

Projektet Spårlöst ska bli en dokumentärfilm och en föreläsningsserie med berättande nedslag från platser längs med bredspåret Mjölby - Hästholmen, även kallat "Prärieexpressen" eller Hästholmenbanan.

Björn Hanell bor mittemellan Hästholmen och Alvastra i Ödeshögs kommun. Från sitt hus har han fri sikt ner över Vättern och tomten är formad som en klyka mellan de båda järnvägsbankarna som tidigare fanns på platsen.

– Det var ett smalspår och ett normalspår som gick förbi här, säger Björn och pekar på de båda banvallarna som delvis finns kvar på tomten.

undefined
"Det var ett smalspår och ett normalspår som gick förbi här", säger Björn Hanell och pekar på de båda banvallarna som delvis finns kvar på hans tomt mellan Hästholmen och Alvastra.

– Synopsis är klart, likaså vilka jag ska intervjua och fota. Filmaren Ola Persson ska hjälpa mig att filma och det är under paraplynamnet "Film i Hästholmen". Pilotavsnittet blir Järnvägsstationen i Heda och därefter ska det sökas finansiering för projektet. 

Björn vill undersöka vilken betydelse platsen hade när järnvägen och järnvägsstationen fanns. Men också hur avsaknaden av järnväg har förändrat och påverkat bygden. Det blir både material från nutid och tiden kring 20- och 30-talet. 

– Allt måste vara historiskt rätt.

undefined
Björn Hanells drömscenario för projektet: "Att det dyker upp rörliga bilder på lokomotiv, jordbruksmaskiner, smeder eller vad som helst från 20 - 30- talet. Likaså texter och tankar från människor".

Hur hade det sett ut om spåren funnits kvar idag?

– Det hade kunnat finnas en pendel mellan Ödeshög och Mjölby, likaså en underbar tågtur längs med Omberg. 

Cykelbanan mellan Ödeshög och Hästholmen ligger idag på den gamla banvallen. 

– Den hade kunnat fortsatta vidare mot Alvastra, utmed Omberg och vidare till Vadstena via Borghamn. Det skulle bli en fin turistväg och vandringsled, samtidigt bra för sporter som rullskidor och skidor.

undefined
Mellan Ödeshög och Hästholmen finns en cykelväg på den gamla banvallen."Den hade kunnat fortsatta vidare mot Alvastra, utmed Omberg och vidare till Vadstena", säger Björn Hanell.

Varför gör du det här?

– Syftet är att visa de här platserna och få upp ögonen för bygden. Samtidigt är det en igenkänning och nostalgi för de som bor här. Men också stimulerande för turismen i området, att visa upp det historiekulturella avtryck som platserna runt järnvägen har skapat. 

Björn beskriver att Hästholmens en gång var mycket betydelsefull som knutpunkt för tågtrafik.

– Man kunde byta till båt mot Västergötland eller från normalspår till smalspår mot Motala.

Finns något drömscenario för projektet?

– Att det dyker upp rörliga bilder på lokomotiv, jordbruksmaskiner, smeder eller vad som helst från 20-30-talet. Likaså texter och tankar från människor. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!