Det gör det när Grävlingarna sätter upp farsen "Fångad på nätet" i Hästholmens bygdegård.
– Från början vet ju bara pappan och hans kompis att han har två familjer, berättar Jonas G Frisk som är Theo på scenen.
Hans halvsyster Klara spelas av Lukas G Frisk.
– Pappan ljuger och tvingar andra att ljuga och det blir väldigt rörigt innan allt kommer fram på slutet, förklarar han.
Det är förvecklingarna och problemen som skapar kaos och roligheter, förklarar Lasse Frisk, regissör för Grävlingarna ända sedan amatörteaterföreningen startade 1982.
– I början spelade vi nyårsrevyer och grävde upp saker som hände i kommunen, säger Lasse Frisk, både politiskt och i arkeologiska utgrävningar. Sedan började vi servera mat mellan akterna. Nylagad mat, så lokal som möjligt, serverad av skådespelarna.
År 2000 lämnade Grävlingarna revyspåret och började spela fars i stället, nu även med musikaliska inslag.
– Vi hann inte skriva revyer själva, förklarar Lasse Frisk, och samtidigt blev kommungubbarna så tråkiga. De gjorde inget som det var värt att göra revy av.
Årets fars är skriven av Ray Conney, något av en favoritförfattare. En del spbger har lagts till, med texter av Kicki Wahlström. Ann-Britt Schermann spelar piano.
Flera av skådespelarna har varit med länge.
– Vi har hållit på i 37 år så det har hunnit hända en del, påpekar Gunnel Frisk som i år är fru Blom, mamma till hyresgästen Conny och på väg till Gränna på semester med sonen.
Conny spelas av Ove Wahlström – som också har snickrat scenen, listigt uppdelad i två lägenheter till de två familjerna. Totalt finns det sju dörrar och ingångar, som upplagt för många entréer och stor förvirring.
– Det blir ett underbart kaos som skådespelarna har totalkoll på, säger Lasse Frisk förtjust. Jag börjar känna mig lugn för att det här ska flyta på. Men så har vi repeterat sedan i augusti, det går det åt!
Alla deltagare är mångsysslare och bidrar till processen efter förmåga. Kläder och smink, administration och ekonomi, matinköp och servering, det är många delar som ska klaffa och många problem som ska övervinnas.
– Det är en stor apparat, som en riktig teater, säger Lasse Frisk. Alla måste se till helheten, och det är när det funkar som det blir så bra.
Föreställningen har premiär 9 mars i Hästholmens bygdegård och spelas sedan två helger till.