- Hamngatan borde stängas från trafik efter sista svängen ner mot hamnen före badet. Trafiksituationen är farlig och det är bara tur att det inte hänt någon olycka, sa Birgitta Hellman Magnusson när hamnen var på tapeten i kommunfullmäktige.
Genomgång ute och inne
Kommunfullmäktige hade förlagt sitt möte till Hästholmen för att på plats bli informerade om hur hamnbolagets framtidsplaner ser ut.
Bolagets ordförande Michael Cornell hade först en genomgång i hamnen och därefter fortsatte informationen i bygdegården.
Hamnbolaget begärde redan 2008 att det skulle göras en fördjupad översiktsplan för hamnen.
Så länge den inte existerar är det lite av död mans hand över utvecklingen, även om det finns spännande planer i beredskap. Corren berättade om dem i förra veckan.
Nu ska dock planarbetet ta fart och en av knäckfrågorna blir trafiksituationen.
Birgitta Hellman Magnusson vill ha en bilfri hamn för att frigöra ytor för bad, camping och för att strosa runt. Hon fick inte något egentligt mothugg.
Hellman Magnusson inser dock att viss begränsad nyttotrafik måste få ske för bland annat transport av båtar och varor.
Den trafiken menar hon skulle kunna ledas ner till hamnen på gamla banvallen.
Gammal diskussion
Gamla odaltomten, gamla stationsområdet, och kanske även vid auktionskammaren om ägare går med på det, ser hon som platser för bilparkering. Sedan blir det att knalla ner till hamnen.
- Den här diskussionen är absolut inte ny, den är välbekant för Hästholmenborna, säger Birgitta Hellman Magnusson till Corren.