Flertalet båtar står uppställda på olika trailar i Hästholmens hamn och väntar på årets sjösättning. Med hjälp av en stor lyftkran ska de båtar som väger fem ton eller mer förflyttas från mark till vatten. En av båtägarna är Lars-Erik Lindqvist som haft båt i fyra år.
– Det är lite spänt innan, det kan hända saker i lyftet. Men det har faktiskt aldrig hänt något allvarligt hittills.
Lars-Eriks båt Matilda är en segelbåt och den första som sjösätts. Båten placeras i rätt position med hjälp av en truck.
Lyftband placeras runt båten på anvisade exakta märken på båten utsida. Den lyfts i riktning uppåt och svajar till.
– Nu satt ett av banden en decimeter fel, så båten lutade och kom i gungning. Men allt gick bra.
I mitten av maj sker sjösättning av de större båtarna varje år.
– Det är skönt att få båten i sjön.
Lars-Erik beskriver att det är en lång väntan under vintern när båten står i magasinet. Det finns alltid något att fixa på båten, men han föredrar att göra det isjön istället för i magasinet.
– Att klättra upp och ner på en stege till båten under vintern är inte kul. Nu kan man byggsegla igen och fika i båten.
Lars-Erik beskriver fenomenet "bryggsegla" som att spendera mycket tid i hamnen och i båten.
– Det är en stor gemenskap och samlingspunkt i hamnen. Jag bor nästan här.
Första seglingen sker alltid till Hjo på andra sidan Vättern.
– Nu ska båten mastas, "bos in" med lite mat och dryck samt sänkläder. Det blir förhoppningsvis Hjo till helgen.