Förhoppningen var att uppdraget skulle kunna slutföras på en dag, men en tyngdmarkör som flyttade på sig gjorde att det drog ut på tiden.
– Vi behöver inte ha mer bråttom än att vi fortsätter uppdraget på onsdag förmiddag. När vi fått upp kvarlevorna vidtar en process där polisen tar vid och det finns ingen anledning att påbörja den processen mitt i natten, sa Magnus J irlind, informatör hos fjärde sjöstridsflottiljen, tidigt på tisdagskvällen.
På förmiddagen hade det i Hästholmens hamn samlats 13 dykare från Fjärde sjöstridsflottiljen och 5 från Flygvapnets bärgningsgrupp.
Den yttre delen av hamnen spärrades av och förmiddagen ägnades åt förberedelsearbete för upptagningen, som att lokalisera och märka ut den exakta platsen för vrakplatsen.
– Uppdraget är att plocka upp kvarlevorna efter furir Carlsson. Det är efter en hemställan från de anhöriga som vi gör detta, sa Johan Lundgren, Försvarsmaktens informationsstab, när Corren kom till platsen vid lunchtid.
Furir Stig Carlsson var pilot på den Fokker S6, ett spaningsplan, som störtade i Vättern utanför Hästholmen vid skjutövningar 23 juli 1937. Hans kamrat Gösta Lilja omkom när han hoppade ur planet med en fallskärm som aldrig utlöstes.
Den 25 augusti förra året lyckades två dykare lokalisera planet på cirka 60 meters djup.
Eftersom pilotens kropp fanns kvar bestämde Försvarsmakten att fyndet skulle ligga kvar och klassas som begravningsplats.
Efter uppgifter om att gravplatsen därefter skändats har anhöriga begärt att få kvarlevorna bärgade. Försvarsmakten har tillmötesgått deras begäran. Flygplansvraket blir dock kvar på sjöbottnen.
Stig Carlssons kvarlevor kommer att begravas i en familjegrav i Göteborgstrakten.
Den utrustning Försvaret hade med sig till Hästholmen var tre båtar, dykutrustning och tryckkammare.
– Vädermässigt är det goda förutsättningar och om allt går som det ska kommer kvarlevorna att bärgas under eftermiddagen, sa Johan Lundgren vid lunchtid.
Allt gick inte som det skulle. Markören, en vikttyngd, ställde till problem när uppdraget gick in i genomförandefasen.
Den hade flyttat på sig från flygvraket.
– Om det beror på att det är en luten sluttning eller om det är strömt vet jag inte. Markeringen har under eftermiddagen förankrats på ett bättre sätt med hjälp av undervattensfarkost, kommenterade Magnus Jirlind.