Sprickor hittades i betongen

Det finns även sprickor i spannen på högbron i Hammar. Det konstaterade Vägverket i går. Men de är få och små och det är ännu inte aktuellt att stänga av bron för trafik

Hammar2002-02-01 12:41

Undersökningen i Hammar i går föranleddes av de oroande sprickbildningarna i två liknande brokonstruktioner i Stockholm.

Snabb inspektion

När Stockholmsbroarna stängts av beslöt Vägverket genast att broar av samma konstruktion skulle inspekteras. Bron i Hammar vid norra Vättern är en lådbalksbro.

Först på plats på torsdagen var George Chamoun från Vägverket i Eskilstuna. Kort efteråt kom Hans Sundén, liksom Chamoun broförvaltare, med ansvar för broar i Örebro län.

Tillräcklig armering?

Inspektionen sker i de stora rum som finns under vägbanan. George Chamoun har hjälp av personal från vägförvaltningen i Askersund med stegar och lampa.

--Vi letar efter skjuvsprickor, förklarar George Chamoun, sprickor som kan tyda på att armeringen varit otillräcklig. Det är små och sneda sprickor.

Högbron i Hammar, det vill säga den sydligaste delen, har ett spann om 74 m i varje ända och tre spann om 120 meter i mitten.

Synades 1999

-- Den här bron blev klar 1994 och slutbesiktigades 1999, berättar George Chamoun. Därför är det inte så troligt att vi skulle hitta skador, nu, så lång tid efteråt.

-- Den gången gjorde vi en mycket noggrann genomgång utan att hitta något, tillägger Hans Sundén.

4 680 fordon/dygn

Trafikbelastningen anses vara mycket mindre här i Hammar än på de båda avstängda broarna som används för lokaltåg. För närvarande utgörs trafiken över Hammarsundet av 3 890 personbilar och 790 lastfordon per dygn.

Någon gång i år blir det huvudinspektion av bron i Hammar, en grundlig genomgång av allt. En sådan görs vart sjätte år.

Brokonsortium

Bron har byggts av ett konsortium av NCC, Peab och Ege Henriksen, ett norskt bolag.

Den bygger på Vägverkets egna normer i verket Bro-94. I Mariestads kommun, ut till Torsö i Vänern, finns ytterligare en bro med den här konstruktionen.

När inspektionen avslutades hade 12--13 mindre sprickor noterats. 0,1--0,2 mm breda och som mest en halvmeter långa. Fynden ska sammanfattas i en rapport till chefen för Vägverkets region Mälardalen, Roland Forsberg.

-- Jag tror inte att han finner anledning att stänga bron för trafik. Men resultatet ska förstås stämmas av med de konsulter som satte normerna för bron, säger George Chamoun. GERD MELLBERG

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!