Samtidigt är inte det bästa alternativet att sätta barnen i bilen och köra dem till skolan.
- Om man alltid skjutsar barnen lär de sig inte trafikmiljön och de får inte röra på sig. Det är bättre att följa barnen till skolan när de är små. Därför är de så kallade vandrande skolbussarna ett så bra alternativ, säger Katarina Bokström, ansvarig för barn- och ungdomsfrågor på trafiksäkerhetsorganisationen NTF.
Styrs av impulserEtt problem är när vuxna har en övertro på trafikundervisning och tror att kunskap räcker.
- Bara för att en sjuårig har lärt sig Herr Gårman betyder det inte att barnet kan korsa en gata själv, säger hon.
Nästan hälften av dödsolyckorna sker när barn tar sig över en väg.
Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket, anser att det inte går att säga en exakt ålder för när barnen kan klara sig själva i trafiken, men sätter 10-12-årsåldern som ett riktmärke. Allt beror på trafikmiljön och barnets mognad.
- Yngre barn har svårt att styra sina impulser och de tror att alla följer reglerna och så är det ju inte. De kan ha svårt att läsa av dynamiken i trafiken, säger han.
Skolbussar en faraUndersökningar av olyckor utanför skolbussar visar att det inte är de små barnen som oftast skadas utan de i 12-14-årsåldern.
- Olyckorna sker utanför bussarna. När barnen tar sig till bussen, säger Katarina Bokström.
På senare år har många kommuner slagit ihop skolskjutsar med linjetrafik.
- Det försämrar tyvärr säkerheten för barnen. Hållplatserna inte är anpassade för dem och det är inte samma kontinuitet med chaufförer, säger Katarina Bokström.