Järnvägsknuten byggs omMotala - Hallsberg

Drygt sex mil norr om Motala, på rangerbangården i Hallsberg, pågår ett stort ombyggnadsarbete för att öka kapaciteten och trafiksäkerheten för godstrafiken. 350 personer arbetar dygnet runt för att färdigställa bangården till slutet av oktober.

Hallsberg2004-08-06 05:06

På en rangerbangård ordnas och sorteras godsvagnarna så att de vagnar som ska till samma destination hamnar i samma tåg och i rätt ordning. Det är fördelningszonen av rangerbangården, där vagnarna sorteras, som nu är under ombyggnad.

Rangerbangården

-- När det kommer in ett tåg som skall rangeras skjuts vagnarna över en vall för att sedan komma ut på rätt spår. Det är området där de rullar ner som vi bygger om. Vi har schaktat ur och bygger ett nytt dräneringssystem, nya spår och så byter vi ut kontaktledningssystemet, förklarar Rolf Fredriksson, projektledare på Banverket.

Dessutom installeras ett nytt rangerställverk som automatiskt lägger växlarna till rätt spår vid rangeringen samt ett nytt styrsystem och bromsanläggning som styr vagnarnas hastighet ner från vallen helt automatiskt.

Det är ett stort arbete som utförs. Rangerbangården stängdes av för godstrafik den 5 juli och kommer att förbli stängd fram till den 29 oktober. Under den intensivaste byggperioden är 350 man sysselsatta med det praktiska och administrativa arbetet.

-- Vi kör i princip dygnet runt sju dagar i veckan, säger Rolf Fredriksson.

Hjälmtvång gäller

Med eskort följer vi med ut på rangerbangården iklädda orange varningsvästar och hjälmar. På Banverkets arbetsplatser är det alltid hjälmtvång som gäller.

Rangerbangården i Hallsberg är redan den största i Sverige, till ytan. I och med ombyggnaden kommer fler vagnar kunna rangeras i Hallsberg än på någon annan rangerbangård i Sverige, som exempelvis i Borlänge, Göteborg och Malmö.

-- Det är lika många spår på bangården som tidigare, 32 stycken men av dem har fyra stycken inte tidigare varit rangerspår, säger arbetsledaren Sten Svensson.

Att det är stort går inte att ta miste på. Om man står mitt på bangården ser man varken början eller slutet på den och orangeklädda banarbetare arbetar med rälsen överallt.

Nödvändig ombyggnad

Mellan åren 1998 och 2000 byggdes den del av rangerbangården där tågen sätts ihop om och nu har turen alltså kommit till fördelningszonen.

-- Den här ombyggnaden har varit på gång länge. När man la om trafiken och det blev mer rangering i Hallsberg var moderniseringen nödvändig för att kunna öka kapaciteten och säkerheten, säger Rolf Fredriksson och fortsätter:

-- Emellanåt har det hänt olyckor och det har funnits stora risker med en sådan gammal anläggning som Hallsberg har varit.

Under arbetet är godstrafiken omlagd till andra bangårdar runt om i landet.

-- Det har hittills fungerat bra. Det kanske tar lite längre tid för godset att komma fram men det är ingen fara så länge man vet om det, säger Fredriksson.

n På måndag går tågen återigen mellan Motala och Hallsberg. Under fem veckor har tågtrafiken på den sträckan ersatts med bussar. Det är spårbytet mellan Rönneshytta och Mariedamm som har varit anledningen. Underhållsarbetet av spåret sker i samband med ombyggnaderna i Hallsberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om