Leili Carlsson Wirén, som sjÀlv deltog i mötet, vittnar om att stÀmningen stundtals var irriterad:
- Det stÀlldes mÄnga frÄgor och det kom mycket kritik.
Det som utlöst ortsbornas kritik Àr beslutet att dra in flera av de turer med landsortsbussar som stannar inne i Grebo samhÀlle. Pendlare till à tvidaberg och Linköping Àr i stÀllet i ökad utstrÀckning hÀnvisade till att Äka med expressbuss 30, som endast stannar till utefter riksvÀgen, tvÄ kilometer frÄn skola, förskola och affÀr i samhÀllet.
- Man tar inte hÀnsyn till unga barnfamiljer som har barnvagnar att dra pÄ. Man tar inte heller hÀnsyn till gamla som har svÄrt att gÄ, sÀger Leili Carlsson Wirén och fortsÀtter:
- Till skillnad frÄn à tvidaberg sÄ vÀxer bÄde Grebo och Bankekind. SÄ man undrar ju varför man försÀmrar busstrafiken i de orterna.
Hur Àr stÀmningen i Grebo?
- Det finns en irritation. Mötet höll pÄ i tvÄ timmar, men det hade nog kunnat hÄlla pÄ Ànnu lÀngre.
JÀtteupprördaMadeleine Askelöf som Àr utredare pÄ kommunens tekniska förvaltning och bitrÀdande projektledare för arbetet med ny översiktsplan, bekrÀftar att det stundtals var irriterad stÀmning.
- Vi visste om att trafikfrÄgan Àr stor i Grebo och att mÄnga Àr jÀtteupprörda. NÀr vi i december skulle ha möte om översiktsplanen tog vi bort trafikfrÄgan och satte in ett extra möte specifikt för busstrafiken.
- Avsikten var att alla skulle fĂ„ mötas och att Ăstgötatrafiken och Trafikverket skulle berĂ€tta om sina planer.
LÀmna synpunkterFrÄgorna och Äsikterna var mÄnga, uppger Askelöf. Hon nÀmner synpunkter mot bussturer som inte matchar förskolans tider, att för mÄnga 30-turer sker mitt pÄ dagen och under kvÀllar dÄ det inte Àr nÄgon omfattande arbetspendling.
Vidare kom frÄgor om parkeringsplatser för dem som mÄste ta bil till hÄllplatserna vid 35:an.
LĂ€s mer i tisdagens Corren.