Hemma hos Emelie Sivertsson är det full fart. Den gula labradorhanen Zingo viftar glatt på svansen och visar på alla tänkbara sätt att han vill hälsa. Men han får vänta en liten stund till. Det är en viktig del i Zingos träning att vänta på matte Emelies signal och de har tränat en hel del de senaste åren. Sedan slutet av oktober är Zingo utbildad pedagoghund, en av få i Östergötland.
– Jag har själv varit inne på att bli specialpedagog och sedan läste jag en artikel om en pedagoghund vilket väckte mitt intresse, förklarar Emelie som är anställd på fritidshemmet på Grebo skola.
En pedagoghund kan används i arbetet med barn som lider av ångest och oro. Ibland genom att aktivt delta i inlärningen genom olika trick, men lika mycket som motivation för att gå till skolan. Hundens närvaro hjälper på många sätt. Pedagoghundarna tränas till exempel till att ligga med huvudet i elevens knä när hen läser, hundarna kan också följa med som sällskap när eleven gå ut på promenad.
Emelie har alltid varit intresserad av att jobba med barn och unga. Det blev Barn- och fritidsprogrammet på gymnasiet innan hon läste vidare till lärare och fastnade för barn med extra behov. Det stora djurintresset har följt henne genom livet och tillsammans med sin man köpte hon valpen Zingo, som idag är fyra år gammal.
– Zingo är supersnäll och har mycket energi. Den svåraste utmaningen har varit passiviteten för honom, men det är en styrka att ha en hund som är social och orkar mycket.
För att bli godkänd som pedagoghund behöver föraren vara utbildad lärare. Utbildningen sker via Svenska pedagoghundsinstitutet och Emelie genomförde den under sin föräldraledighet med yngsta dottern. Praktiken på 50 timmar har hon genomfört tillsammans med Zingo på en skola i Linköpings kommun och reaktionerna har varit positiva.
– Det är ju så nytt och inte så många som vet om det. Man märker att vårt arbete gör skillnad, eleverna gör framsteg inom flera områden. Drivet och glädjen från det senaste mötet med Zingo sitter kvar hos barnen som ser fram emot att träffa honom igen.
På skolan har hon haft ett eget rum där hon har arbetat med barn och elever. Det har varit viktigt ur flera perspektiv, barnen vet när Zingo jobbar och Zingo har kunnat vara ifred mellan arbetspassen.
Zingo har olika arbetsuppgifter beroende på behoven är.
– Att ha djur runt sig gör gott för alla människor. Vi är själva familjehem och just att vara med Zingo har hjälpt oss alla mycket.
Merparten av träningen sker hemma i ett rum som inretts för hundträning. Här finns det mesta som Emelie behöver. Miljöträning och social träning sker utomhus eller i sammanhang där det är många personer.
Emelie har tydliga framtidsplaner. Hon vill inte vara låst till en skola utan driver eget företag för att kunna hjälpa till på flera sätt. Det handlar bland annat om olika stöd i skolan, att få hemmasittare att bryta sin isolering eller läxhjälp för de som har svårt med motivationen.
Utmaningarna framöver är att hitta uppdragstagarna och att planera uppdragen runt Zingo som orkar jobba cirka två timmar per dag. Emelie hoppas i framtiden ha två hundar att växla mellan.
– Jag vill kunna ta olika uppdrag eftersom det behövs stöd både i skolan, på boenden och hemma. Egentligen skulle varje skola ha en specialpedagogshund, men det går inte än i alla fall.