Greboföretag vill satsa mer på sin uthyrningsidé

Thomas och Julia Wibergs företag har expanderat fort och nu funderar de på att sälja sitt koncept till andra företag.

Isen ligger fortfarande tjock på Ärlången när Corren träffar Julia och Thomas Wiberg, men om några månader kommer Outdoortimes kajaker att glida fram här.

Isen ligger fortfarande tjock på Ärlången när Corren träffar Julia och Thomas Wiberg, men om några månader kommer Outdoortimes kajaker att glida fram här.

Foto: Johan Nicklasson

Grebo2021-03-18 15:00

Outdoortime, tidigare Grebo kajak, ökade sin omsättning med 120 procent under förra året, något som ägarna delvis förklarar med den "hemestereffekt" som följt i kölvattnet av coronapandemin.

– Eftersom vi inte har så många år att se tillbaka på, och eftersom vi hela tiden medvetet utökar vår verksamhet, är det lite svårt att avgöra vad som är vad i ökningen. Vi ser dock att pandemin har fött ett allmänt friluftsintresse och ett intresse för aktiviteter på hemmaplan, resonerar Julia Wiberg som driver företaget tillsammans med sin man Thomas.

Julia och Thomas träffades just genom friluftsintresset och det var Julia som ursprungligen fick idén om en kajakuthyrning med självbetjäning.

undefined
Isen ligger fortfarande tjock på Ärlången när Corren träffar Julia och Thomas Wiberg, men om några månader kommer Outdoortimes kajaker att glida fram här.

– Jag blev utbränd 2017 och när jag satt på akuten med bröstsmärtor började jag fundera över alternativa spår i livet, berättar hon.

Verksamheten började med ett tiotal kajaker på en ställning på hemmaplan vid Ärlången men idag har de utökat till sex olika uthyrningsstationer, bland annat vid Villa Baro i Åtvidaberg och vid Scandic i Linköping. Här kan kunderna med en kod hämta ut den kajak som bokats på nätet. Dessutom erbjuds en del kringarrangemang, som exempelvis yoga-paddling. Trots en ganska expansiv utveckling har Thomas och Julia fler planer för framtiden.

– Vi funderar bland annat på att sälja vårt koncept, att hyra ut friluftsutrustning med självbetjäning, till andra företag. Att hyra istället för att köpa ligger i tiden och konceptet är tillämpbart även på andra branscher, menar Thomas.

undefined
Outdoortimes koncept bygger på att kunden själv, med hjälp av en kod, får hämta ut den kajak som har bokats på nätet.

Julia och Thomas berättar att uthyrningen rent praktiskt har fungerat bra och att de har haft relativt lite problem med att utrustningen skadas. 

Det finns trots allt rätt många kajakuthyrare runt om i länet, inte minst i skärgården. Finns det marknadsutrymme för fortsatt expansion? 

– Det tror vi absolut. Vi tror att det finns en stor efterfrågan på naturnära aktiviteter. Vid kusten finns ju flera stora aktörer exempelvis Ostkustenkajak, men vi har nischat in oss lite på små stationer främst vid sjöar och vattendrag där det inte är lika väderutsatt som vid kusten, menar Thomas.

Julia och Thomas berättar att det i deras fall har fungerat bra att låta passionen bli ett yrke och att de fortfarande brinner för friluftsliv.

undefined
Julia Wiberg sökte alternativa vägar i livet efter att ha gått in i väggen och det var så idén om en kajakuthyrning föddes.

– Trots att paddlingen numer också är ett jobb skänker det mig fortfarande samma lugn och känsla av avkoppling att komma ut i kajaken, menar Julia.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!