– Det finns flera förklaringar. De nya gruvprojekten är av en annan typ än tidigare och har väldigt storskaliga dagbrott, mer avfall och mer transporter. Det blir markkonflikter med rennäringen och med markägarna i andra delar av landet.
Hur många miljöstrider pågår om gruvor för närvarande?
– Det beror lite grann på hur man värderar ordet miljöstrid. Kanske ett 10-tal. Järnmalmsgruvan Kallak vid Jokkmokk, nickelgruvan Rönnbäcken vid Tärnaby, det planerade kalkbrottet vid Bunge på Gotland. Kiruna har planer på fler gruvor där till och med IF Metall Gruv 12:an sagt nej. I Sundsvall finns en konflikt kring prospektering efter litium, i Hälsingland är det vanadin.
Hur kom det sig att din bok har ett kapitel om gruvplanerna i Norra Kärr?
– En del av arbetet med boken var att skaffa sig en överblick, vad finns det för projekt med styrfart på gång? Det var ungefär 30 projekt, varav Norra Kärr var ett av de speciellt intressanta. Det är den nya typen av gruvprojekt, en fyndighet där andelen av malm är ganska liten och lönsamheten ligger i att bryta i ett storskaligt dagbrott. Dessutom är det ett specialfall eftersom det ligger i sakens natur att sällsynta jordartsmetaller finns i låga halter. Att bryta 1,5 miljoner ton per år, det är mycket på 20 år – lika mycket som Falu koppargruva bröt på mer än 400 år.
När du skrev om Norra Kärr, varför lät du bli att ta kontakt med gruvbolaget Tasman?
– Det var lite en praktisk avvägning med tanke på det utförliga i det material Tasman redovisar. Mycket gick att läsa där. Det fanns också en viss tanke med att inte ha fokus på olika personer och gruvbolag, utan låta branschen svara på de stora frågorna.
Vad ska nya boken handla om?
– Till att börja med har jag varit tvungen att bygga ut ”Smutsiga miljarder” med ett helt nytt kapitel, eftersom det hänt så mycket bara under den korta tid sedan boken kom ut i somras. Den nya utvidgade upplagan blev klar för en månad sedan. Nu går jag vidare med frågor jag fått om jobb och samhällsbyggande. Hur blir det på de nya gruvorterna? Blir det ”Flying in, flying out” eller stabila samhällen? Vad händer med vinsterna och löftena om jobb?
Hinner du fortfarande jobba åt SVT?
– Ja, som tur är har jag en förstående arbetsgivare så att jag till exempel kan åka ner till Gränna. Jag har möjlighet att jobba framåt med nya saker, men intresset för gruvfrågan är så stort så att jag mycket väl skulle kunna syssla med det helt och hållet.
gunilla.rech@corren.se