Den varslet från Volvokoncernen omfattar 1 620 anställda. Volvo Lastvagnar i Göteborg och Umeå har i stort sett halverat arbetsstyrkan sedan i höstas.
Köpare av nya lastbilar är lätt räknade. Om de ens existerar. Volvo Lastvagnar har lagt tre stora varsel i Sverige. Det första i september. Det senaste - men kanske inte det sista - kom på tisdagen.
Varslet gäller 1 020 anställda vid de svenska fabrikerna: 350 arbetare i Tuve och i Umeå 610 arbetare och 60 tjänstemän. Fabriken i belgiska Gent berörs inte.
Vi har inga tecken på förbättring ännu. Därför ser vi i dagsläget inget annat alternativ än att anpassa både produktionstakten och personalstyrkan, säger Stefan Karlsson, presstalesman på Volvo Lastvagnar, till TT.
Med tisdagens varsel har Volvo Lastvagnar skurit ner antalet anställda vid produktionen i Göteborg och Umeå med ungefär hälften sedan krisen började. Varslen drabbar 2 400 anställda, ungefär jämnt fördelade mellan de två orterna.
Jan-Olov Carlsson, vice ordförande vid Metallklubben i Umeå, talar om ett dråpslag. Först över 500 varslade i höstas och nu 610 arbetare till. Han tycker att regeringen nu måste agera för att rädda kompetensen kvar vid Volvo lastvagnar.
Men några nya åtgärder från regeringens sida för att stödja fordonsindustrin är inte aktuellt med anledning av dagens varsel.
Vi har lagt ett kraftfullt paket på 28 miljarder kronor och det gäller inte bara Västsverige utan hela landet, säger näringsminister Maud Olofsson.
Molnen hopar sig även över Skövde och Köping där Volvo Powertrain tänker dra ner rejält. Även Volvo Powertrain varslade i höstas, cirka 900 anställda. Nu utökas varslen till att omfatta ytterligare 400 i Skövde och 200 i Köping.