Tv-produktionsbolaget MTV Produktion köper samtliga aktier i Bonnierägda Mastiff Media. Köpet sker genom en nyemission av 3,4 miljoner MTV-aktier vilket innebär att Bonnier kommer att äga 36 procent av aktierna i det nya bolaget. Det fusionerade bolaget fortsätter att vara börsnoterat och MTV:s styrelse rekommenderar aktieägarna att rösta för emissionen på den ordinarie bolagsstämman den 16 maj.
MTV:s styrelse och Bonnier har utsett Patrick Svensk till ny vd och koncernchef samt beslutat att båda varumärkena ska användas framöver.
Enligt Conny Karlsson, styrelseordförande i MTV Produktion, har MTV sedan en längre tid tittat på olika affärsalternativ och förvärvet av Mastiff var det som passade bäst.
Vi vet att det blir långsiktigt och Bonnier kan den här typen av verksamhet, säger Conny Karlsson.
Helena Skåntorp, vd för produktionsbolaget Jarowskij, är inte orolig för ökad konkurrens men ställer sig undrande till Bonniers avsikter.
Man undrar ju vad Bonnier har för tankar på längre sikt, frågar sig Helena Skåntorp.
Hon påpekar att branschen haft två tuffa år och välkomnar affären som hon hoppas ska ge de båda bolagen en sundare ekonomi.
Det är jättebra att det händer något även om det inte var vad jag hade tänkt mig strategiskt, säger Helena Skåntorp.
Mastiff och MTV har bland annat producerat Blåsningen, Temptation Island, Så ska det låta och Panelen. Conny Karlsson hoppas att sammanslagningen ska ge Mastiff en starkare position på den nordiska marknaden.
Bolagen räknar med samordningsvinster på minst 15 miljoner kronor på årsbasis, med full effekt från det tredje kvartalet. Kostnaderna för omstruktureringen beräknas till 7 miljoner kronor och ett 15-tal anställda kan få gå till följd av sammanslagningen.
Den viktigaste delen är att få en bra marknadsposition, säger Conny Karlsson som menar att det nya bolaget med en omsättning på 300 miljoner kommer att placera sig bland de största produktionsbolagen i Norden.