Volvos lastbilsleveranser sjönk med sju procent i november.
Det berodde främst på nedgången i USA efter den köprusch som rådde inför de nya miljökrav som trädde i kraft den 1 oktober.
Men de europeiska fabrikerna går för fullt.
Räknat över årets första elva månader ligger Volvokoncernen på plus 1 procent jämfört med samma tid i fjol.
Volvo Lastvagnar har ökat med 2 procent och Mack Trucks med 3 procent medan Renault Trucks ligger på i stort sett oförändrad nivå.
Av de samlade leveranserna på 143 840 lastbilar står Volvo Lastvagnar för 62 988, Renault för 58 564 och Mack för 22 288.
Eftersom vi har levererat närmare 63 000 lastbilar så här långt så kommer vi att överträffa fjolårets totalsiffra på drygt 65 000 lastbilar, säger Volvo Lastvagnars presschef Claes Claeson.
Nedgången i USA efter den anhopning av beställningar som skedde inför 1 oktober var väntad. Med hänsyn till den svaga amerikanska ekonomin är utsikterna för en återhämtning under 2003 inte direkt lysande.
Koncernchefen Leif Johansson ser inte den väntade nedgången i vinter som en stor nackdel eftersom det ger Volvo chans att köra igång produktionen av Macklastbilar i Volvos fabrik i New River Valley i en lugnare takt än vad som varit möjligt om efterfrågan hade varit högre.
Volvo Lastvagnar har trots nedgången i november ökat sina leveranser i Nordamerika med 15 procent i år, även om ökningen sker från en tidigare låg nivå.
I Europa har Volvo Lastvagnars leveranser minskat med 9 procent efter en minskning med 11 procent i Västeuropa och en ökning med 8 procent i Östeuropa.
Koncernen har totalt sett bara tappat tre procent i Europa, vilket beror på att Renault hållit uppe sina leveranser med viss råge.
Att hela kapaciteten utnyttjas i Volvo Lastvagnars fabriker i Gent och i Göteborg beror bland annat på att leveranserna till Asien ökat med 51 procent från 5 159 till 7 780 lastbilar.