Fordonstillverkaren Volvo redovisar en vinst efter finansnetto på 1 310 miljoner kronor för årets andra kvartal. Det kan jämföras med en vinst på 1 812 miljoner kronor för motsvarande period i fjol.
Försäljningen uppgick under perioden till 49 294 miljoner kronor, att jämföra med 47 098 miljoner kronor ett år tidigare.
Analytiker hade i genomsnitt väntat sig en vinst på 1 392 miljoner kronor och en försäljning på 48 418 miljoner kronor, enligt Reuters sammanställning.
För hela perioden januari-juni redovisar Volvo en vinst på 692 miljoner kronor (561 miljoner kronor ett år tidigare) och en försäljning på 89 679 miljoner kronor (90 848).
Den ökande orderingången på den nordamerikanska lastbilsmarknaden under det andra kvartalet är "ett positivt tecken som tyder på att marknaden har nått botten", skriver Volvos koncernchef Leif Johansson i en kommentar till rapporten.
Lastbilsmarknaden i Västeuropa betecknas som fortsatt "relativt stabil". Nedgången i år kommer troligen att hålla sig inom de 10 procent som Volvo tidigare förutspått, enligt Johansson.
Efterfrågan på bussar i Nord- och Sydamerika är svag, medan den förbättrats inom vissa områden i Europa. Den viktiga marknaden för turistbussar är dock fortfarande svag på alla marknader.
Vad gäller anläggningsmaskiner fortsätter marknaden att minska i både Europa och Nordamerika.
"Med det osäkra affärsklimatet som råder kvarstår vårt fokus på konjunkturella anpassningar och strukturella förbättringar", skriver Leif Johansson.