Konsumentombudsmannen (KO) har stämt Volvo Personvagnar i Marknadsdomstolen för tv-reklamen om att bilarna renar luften från skadligt ozon.
Reklamen anses stå i strid med god marknadsföringssed.
Volvo Personvagnars svenska försäljningsbolag har dragit tillbaka inslaget i avvaktan på domstolens utslag.
I tv-reklamen springer ett gäng joggare efter en Volvo S 60. Det intryck som förmedlas är att luften blivit renare än den skulle ha varit om bilen inte kört förbi.
Med hänvisning till ett expertutlåtande har KO funnit att den reduktion av ozon som sker i bilkylaren bara har marginell påverkan på halten marknära ozon i luften.
Utan bevis för att användandet av Volvobilen medför en positiv nettoeffekt på nivåerna av marknära ozon, anser KO att marknadsföringen är ovederhäftig. Den står därmed i strid med god marknadsföringssed.
Volvo Personvagnar Sverige AB bestrider detta.
Lite är bättre än ingenting alls, säger Bo Larsen på Volvos informationsavdelning till TT.
Den teknik som används för att reducera ozon är en katalytisk beläggning i bilens kylare som gör att delar av det ozon som passerar igenom omvandlas till syre.
Enligt våra beräkningar kan upp till 75 procent av det ozon som passerar genom kylaren omvandlas till syre, säger Larsen.
Han uppger att det är en ny teknik som Volvo är i stort sett ensamt om att använda sig av.
Om den kom till allmän användning i bilvärlden skulle effekten bli en mera påtaglig minskning av bilarnas miljöpåverkan.
Men enligt den utredning som KO låtit göra skulle en storskalig användning av tekniken i Stockholm endast medföra att två av totalt 680 ton ozon omvandlas till syre.
I stämningsansökan konstateras också att tekniken inte är inriktad mot att minska Volvobilarnas egna utsläpp.
KO kräver vid vite att Volvo i sin marknadsföring inte får använda påståenden som "En bil som renar luften från skadligt ozon" eller "Städar luften".