Volvoförsäljningen i öst utraderad

I Östeuropa håller försäljningen nästan på att raderas ut - tappet under februari var där 92 procent.

Göteborg2009-03-24 00:00

Elände, elände, elände. Och så lite mer elände. Det är inte lätt att kränga lastbilar i dessa tider.

Och Volvo AB varnar för att fler varsel inte kan uteslutas.

Volvokoncernen tappade halva sin lastbilsförsäljning i världen under februari i år jämfört med samma period förra året. I Östeuropa håller försäljningen nästan på att raderas ut - tappet under februari var där 92 procent.

Nedgången var bred på de allra flesta marknaderna. Under årets första två månader såldes bara 21 094 lastbilar av Volvos, Renaults, Macks och Nissans modeller, mot 42 956 förra året.

Mårten Wikforss är en luttrad presschef på Volvo AB. Han värjer sig för frågor som om botten snart kan vara nådd.

Vi spekulerar inte. Siffrorna får tala sitt språk. Det är fortsatta låga nivåer.
"Fullständigt stopp"

Och i Östeuropa sjunker försäljningen som en sten i vatten.

Där är fullständigt stopp. En monumental osäkerhet råder i den här finansiella krisen. Östeuropa har ju aldrig gått igenom en sådan här kris, säger Wikforss.

Enligt honom har länderna där sedan de blev marknadsekonomier bara sett uppgångar.

De får lära sig att hantera det.

Ett ljus han ser i mörkret är lastbilsindustrin som sådan. Där råder ingen överkapacitet i världen över som i personbilstillverkningen.

Ibland buntas vi ihop i ett slags fordonsträsk. Vi jobbar inom en industri som inte kännetecknas av strukturella problem. Vår industri är långsiktigt intressant. Transporter kommer alltid att finnas. Det är ett blodflöde i samhället. Det här kommer att vända. Men frågan är när.
Kan bli fler varsel

TT: Kan det blir flera varsel i väntan på vändningen?

Ingenting kan uteslutas. Nu är det besparing på alla nivåer. Vi håller igen på allting.

Det är oklart om Volvo AB väljer samma väg som Volvo PV som slöt ett lokalt avtal med IF Metall om tillfälligt sänkt lön och kortare arbetstid för att slippa nya varsel.

Just nu pågår inget av detta slag, vad jag vet. Vi är inte i samma läge som Volvo PV. Vi har 15 olika bolag i Sverige. Det får bedömas från fall till fall lokalt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!