Volvo Lastvagnar varslar ytterligare 600 personer.
Förra varslet, 1 380 anställda, räckte inte.
Den senaste månadens fortsatta finansiella osäkerhet har förvärrat orderläget för Volvo Lastvagnar, och därför har vi sett ett behov att utöka varslen vid våra enheter, säger Stefan Karlsson, presstalesman vid Volvo Lastvagnar.
Den ekonomiska oron har gjort att många kunder avvaktar med att beställa nya lastbilar. Många som har beställt bilar tidigare har avbeställt sin order.
Många av våra kunder har på senare tid fått svårt att finansiera sin order, och det gör att vi inte vill producera för att öka på våra lager, säger Stefan Karlsson.
Den sista september varslades cirka 1 400 personer vid fabrikerna i Tuve i Göteborg, Gent i Belgien och hyttfabriken i Umeå. Nu ökas alltså varslen till totalt 2 000 personer.
Gent och Tuve är sammansättningsenheter och i och med att vi drar ner på produktionen där så påverkas hyttfabriken i Umeå.
Om det kan bli aktuellt med ytterligare varsel framöver vill inte Stefan Karlsson kommentera.
Vi följer hela tiden utvecklingen, osäkerheten är mycket hög.
Dagens varsel grundar sig på den information vi har i dagsläget.
Förra gången varslades 610 vid Volvos anläggning i Tuve i Göteborg. Nu ska ytterligare 250 jobb bort.
Även Umeå får nya varsel, där får ytterligare 150 läggas till de 370 som varslades förra gången. De resterande 200 jobben i dagens varsel gäller fabriken i Gent i Belgien.
Vid det förra varslet drabbades 400 anställda i Gent.
Marknaden har varit ansträngd för Volvo Lastvagnar den senaste tiden. I kvartalsrapporten för tredje kvartalet, som kom i fredagens, visade det sig att Volvo Lastvagnar i Europa bara hade fått in 115 nya beställningar på lastvagnar de tre månaderna.
Facket informerades i morse om varslen.
Det blir extra osäkert nu eftersom det inte finns någon som kan göra en prognos. Det här är inte en vanlig lågkonjunktur utan finansmarknadens kris spiller över på allt. Därför är det svårt att säga något om framtiden, säger Olle Ludvigsson, ordförande i Volvos verkstadsklubb till TT.
Förhandlingarna om de redan lagda varslen är redan i gång och nu blir det extra förhandlingar om de nya.
Varslet vid Volvofabrikerna kan komma att följas av ytterligare varsel hos underleverantörerna. Vid förra varslet, trodde branschen att varje förlorat Volvojobb skulle följas av lika många arbetstillfällen hos underleverantörerna.
I kvartalsrapporten framkom det att Volvo inte bara drabbas av att kunderna inte gör några nya beställningar. De avbokar också beställningar som redan är gjorda och som varit del av Volvos planering.
Enligt vd Leif Johansson tog nybeställningar och avbeställningar i Europa i stort sett ut varandra. Nettoorderingången var i princip lika med noll.