Volvo sparar miljarder på samarbete

Göteborg2003-02-22 10:46

När ersättaren till Volvo S 40 presenteras i höst inleds den första modellserie som utvecklats i samarbete med Ford.

Vi räknar med att det totalt sett innebär besparingar på mellan 15 och 20 procent, säger Volvo Personvagnars projektledare Magnus Jonsson.

Det sista Volvoprojektet som togs fram i egen regi, stadsjeepen XC 90, kostade drygt sex miljarder kronor i utveckling och investeringar i Torslandafabriken.

Eftersom den nya bilen kommer i en rad varianter blir naturligtvis inte kostnaden mindre den här gången, säger Magnus Jonsson, som håller i alla nybilsprojekt på Volvo till TT.

Utvecklingen går mot just allt fler varianter av samma grundkonstruktion, vilket innebär lägre volymer för varje variant, men totalt sett fler bilar. Nu handlar det om fyra-fem varianter utspridda över tre-fyra år.

De nya sedan- och kombibilarna, som ersätter S 40 och V 40, beräknas dock kunna säljas i 150 000 exemplar om året, vilket är lika mycket som när dagens modeller sålde som mest. Till detta kommer ytterligare några varianter av samma grundkonstruktion och sammantaget beräknas det ge en årlig volym på drygt 200 000 bilar.

Förra gången tog det fyra år innan mellanklassmodellerna introducerades i USA. Den här gången anpassas bilarna, som byggs i Gentfabriken, direkt för att också passa USA-marknaden.

Nytt är också att en variant utformas för att speciellt locka unga köpare. I dag köps de flesta nya bilar av kunder i åldersgruppen 50+.

Att ta fram en helt ny modellserie tar tre-fyra år. Först ska en mindre grupp under ett eller ett par år lägga grunden för utvecklingsarbetet tillsammans med produktions- och marknadsavdelningarna. Sedan det definitiva beslutet tagits tar det ytterligare knappt två år innan bilen är klar att lanseras. Då gäller det ha träffat rätt, säger Jonsson:

Vem kan i dag säga vilken bil han eller hon vill köra om fyra år?
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!