Volvo satsar på lågprislastbil

Volvokoncernen skulle gärna lansera en lågprislastbil på vissa asiatiska marknader. Men det förutsätter ett samarbete med det indiska bolaget Eicher Motors Ltd. Och en sådan lastbil skulle aldrig få heta Volvo.

Göteborg2008-05-21 00:00

Volvokoncernen skulle gärna lansera en lågprislastbil på vissa asiatiska marknader. Men det förutsätter ett samarbete med det indiska bolaget Eicher Motors Ltd.

Och en sådan lastbil skulle aldrig få heta Volvo.

Volvo satsar på att erövra den kinesiska marknaden med en billigare modell. De lastbilar som företaget säljer i Asien i dag kostar mellan 700 000 och 800 000 kronor. Prislappen på den billigare modellen skulle kunna hamna på omkring hälften, enligt tidningen Ny Tekniks nätupplaga.

Volvokoncernens presschef Mårten Wikforss är noga med att påpeka att det i så fall blir under annat märke.

Vi skulle aldrig lansera en sådan lastbil under ett etablerat varumärke. Vi är rädda om våra varumärken, säger Wikforss till TT.

Wikforss och Volvokoncernen är livrädda att en sådan idé sammankopplas med varumärket.

Enligt presschefen är tanken på en billigare lastbil bra, men kräver helt andra villkor. Volvo har i dag ett så kallat letter of intent-avtal med indiska lastbilstillverkaren Eicher Motors Ltd om att bilda ett samriskbolag.

Vi har sagt att vi ska försöka slutföra förhandlingarna med dem under första kvartalet i år. Då kommer vi att få en produktions- och underleverantörsbas samt ett produktkunnande som skulle kunna vara konkurrenskraftigt i Indien, men också kanske även på andra asiatiska marknader inom de lägre segmenten, säger Wikforss till TT.

TT: Som Kina?

Kina vet jag inte, men vi skulle få fram en produkt som skulle klara kostnadskonkurrensen. Det skulle göra en större del av den asiatiska marknaden tillgänglig för oss. Men vi skulle aldrig strippa en annan lastbil och kalla den för Volvo eller Renault. Det skulle bli en helt ny produkt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!