Volvo Personvagnar fälls även i den högre rätten för att ha vållat två barns död i en trafikolycka i Frankrike 1999, uppger AFP. Cour d'appel, motsvarande hovrätten, i östfranska Colmar dömde på torsdagen företaget till lika höga böter som i den första instansen, 200 000 euro, motsvarande cirka 2,2 miljoner kronor.
Domstolen dömde också, precis som åklagaren yrkat på, att Volvo måste köpa annonsplats i två nationella franska tidningar där utdrag ur domen ska publiceras uppger Reuters. Det är ett relativt vanligt förfarande i Frankrike när företag döms.
Domen mot kvinnan som körde fastställdes också. Det innebär att hon döms till villkorlig fängelsedom i sex månader, 300 euro i böter (cirka 3 300 kronor) och att hon blir av med körkortet i ett år.
Domstolen anser att utredningen visar att det fanns brister i bromsservon och att Volvo kände till dem. Reparationen gick heller inte rätt till, bland annat på grund av undermåliga instruktioner.
Bristerna innebär att Volvo indirekt orsakade olyckan enligt domstolen.
Volvo gjorde fel som inte genast kallade tillbaka alla bilarna och gav ordentlig information till alla berörda bilägare.
Att domstolen ändå delar skuldbördan mellan Volvo och föraren beror på att kvinnan borde ha gjort mer för att undvika olyckan. Domstolen anser att hon kunde ha använt handbromsen, motorbromsat eller styrt undan.
Olyckan inträffade den 17 juni 1999. En i dag 58-årig kvinna tappade kontrollen över sin bil, en Volvo 850, i byn Wasselonne, några mil utanför Strasbourg i östra Frankrike. Hon körde upp på trottoaren och körde på tre barn i 10-årsåldern som var på väg till skolan. En flicka dog genast, en pojke avled senare på sjukhus, medan hans lillebror överlevde med svåra skador.
Kvinnan har hela tiden hävdat att bromsarna inte tog.
Olycksbilen var en automatväxlad Volvo 850 TDI av 1996 års modell. Volvo har medgett att den ingick i en serie på drygt 19 000 bilar med ett konstruktionsfel i bromssystemet som kunde göra att det kändes trögt att bromsa. Felet hade åtgärdats före olyckan. Men enligt Volvo fanns det vissa brister i översättningen till de franska mekanikerna - därför kallades alla bilarna i den serien i Frankrike in för kontroll två år efter olyckan. Volvos undersökningar visar att det inte var något fel på själva olycksbilen.
I den första instansen, domstolen i Saverne, dömdes både Volvo PV och föraren för vållande till annans död och kroppsskada. Kvinnan dömdes också för vårdslöshet i trafik.
Vi har tagit del av domslutet, men vi vill läsa hela domen innan vi ger några kommenterar, säger Volvo Personvagnars presschef Maria Bohlin till TT.
I Sverige finns fortfarande cirka 1 450 bilar från samma serie som olycksbilen. 85 procent av dem har fått konstruktionsfelet i bromssystemet åtgärdat. Enligt Volvo ska inte felet påverka själva bromsverkan.