Volvo och Saab rasar i Europa

Volvo och Saab har drabbats av drastiskt minskad försäljning i Europa första kvartalet i år. Försäljningen av personbilar sjönk i genomsnitt med 1,7 procent sedan i fjol, medan Volvos gick ner 9,7 och Saabs 12 procent.

Göteborg2008-04-15 00:00

Både Volvo och Saab har drabbats av drastiskt minskande försäljning i Europa under första kvartalet.

De svenska märkenas utveckling är betydligt sämre än genomsnittet för alla tillverkare på en vikande marknad.

Försäljningen av personbilar minskade med 1,7 procent i Europa under första kvartalet jämfört med motsvarande period i fjol, visar siffror från branschorganisationen Acea. Men Volvos försäljning minskade med 9,7 procent, från drygt 74 000 till knappt 67 000 bilar.

Saabs tillbakagång var relativt ännu större, en nedgång med 12 procent. Företaget sålde 19 000 bilar i Europa årets tre första månader.

Toyota drabbades procentuellt ännu värre med 15,1 procents tillbakagång, men sålde ändå närmare 214 000 bilar i Europa under perioden.

Nissan ökade däremot med 47,1 procent, hamnade på nästan 108 000 sålda bilar och tog ett rejält kliv förbi Volvo i fråga om marknadsandelar.

Även siffrorna för enbart mars är dyster läsning för de svenska märkena. Volvo minskade 15,3 procent och Saab 13,3 procent, jämfört med 9,5 procents tillbakagång för hela marknaden. Siffrorna för mars påverkas dock av att påskhelgen inföll i denna månad i år. Det medförde färre arbetsdagar, olika många i olika länder, jämfört med 2007.

De nationella siffrorna visar olika trender på de fem största marknaderna. I Italien och Spanien minskade försäljningen med 10,0 och 15,3 procent under första kvartalet. I Storbritannien var minskningen blott 0,7 procent.

Däremot ökade försäljningen i Tyskland, den största enskilda marknaden, med 2,6 procent. I Frankrike skedde en ökning med 1,3 procent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!