Såväl Volvo som Saab tappade i nybilsförsäljningen i Västeuropa i maj jämfört med samma månad förra året. Försäljningen gick ned med 7,2 respektive 6,2 procent.
Den totala nybilsförsäljningen i Västeuropa minskade med 5,2 procent.
Det visar statistik från branschorganisationen Acea.
Volvo sålde 18 156 nya bilar, att jämföras med 19 569 i fjol. För Saabs del blev det 7 161 mot 7 635.
Bland andra märken som minskade försäljningen finns Volkswagen -11,3 procent, Ford -4,2, Fiat -16 och Mitsubishi -14,8.
Kraftigt uppåt gick det däremot för Mazda, som ökade sin försäljning med 45,2 procent och Kia, 47 procent. Andra som visar positiva siffror är exempelvis Honda med 9,3 procent och Audi med 4,2 procent.
När det gäller de olika länderna ökade försäljningen i Sverige från 24 617 till 25 606 bilar, en uppgång med 4 procent. Även i bland annat Finland ökade försäljningen, med 16,3, i Österrike med 8,4 och i Tyskland med 6,9 procent.
Det gick sämre i Frankrike, där försäljningen minskade med 13,1 procent. Andra med negativt resultat är Italien -13,5, Storbritannien -4,1 och Portugal -35.
Totalt för Västeuropa blev det en nedgång med 5,2 procent.
Acea kommenterar majstatistiken med att marknaden fortfarande lider av det världsekonomiska läget och av efterdyningarna till Irakkrisen.