Åter ryktas det att Ford ska sälja Volvo Personvagnar.
En möjlighet är att lastbilsjätten AB Volvo köper tillbaka Volvo PV - då blir Volvo svenskt igen.
Men svenska analytiker är oense.
Det var Sunday Times som på söndagen skrev att USA:s näst största bilföretag satt en prislapp på det svenska bilmärket - åtta miljarder dollar, motsvarande drygt 53 miljarder kronor.
John Gardiner, talesman för Ford i Europa, tillbakavisar uppgifterna.
Vi tittar på alla möjligheter, det gör vi hela tiden, men mer specifika än så är vi inte än, säger han till TT.
Fordkoncernen går ekonomisk kräftgång. Fjolårets förluster uppgick till omräknat 80 miljarder svenska kronor.
I ledningen för Ford finns två uppfattningar om hur förlusterna ska bromsas, enligt bilindustrianalytikern Christer Karlsson.
Den ena linjen är att behålla Volvo eftersom företaget går bra. Den andra är att sälja all verksamhet som inte är amerikansk för att få in pengar, säger Christer Karlsson, professor vid Copenhagen Business School.
Ford sålde Aston Martin tidigare i år, och nyligen aviserades en försäljning av Jaguar och Land Rover. Samtliga ingick i Fords premiumgrupp för statusbilar. I gruppen kvarstår nu bara Volvo PV, vilket sätter fart på spekulationerna om en eventuell försäljning.
Bilindustrianalytikern Matts Carlsson på Göteborg Management Institute (GMI) säger att premiumgruppen inte hade några stora positiva effekter på Fords övriga märken.
Det blev för stora kulturkrockar, man fick inte ut någon spridning av prestigen mellan märkena.
Detta, och att Ford har stora hål i kassan, gör att koncernen har starka skäl att sälja Volvo PV, enligt Matts Carlsson.
Bland eventuella köpare nämns Renault, asiatiska bilproducenter och lastbilsjätten AB Volvo. Både ekonomiska resurser och motiv finns hos AB Volvo, säger Matts Carlsson.
Kommer Volvo PV i felaktiga händer och påverkar det gemensamma varumärket Volvo kan jag tänka mig att vd Leif Johansson skulle ha synpunkter på det.
Christer Karlsson anser att Renault eller en annan personbilstillverkare är mer sannolik som ny ägare till Volvo PV vid en eventuell försäljning.
Det finns inga synergieffekter mellan produktion av tunga fordon och personbilar, eftersom det är helt olika kunder. Det är bättre att en personbilstillverkare kompletterar med Volvo som en lyxbil, säger Christer Karlsson.
Men han betonar i likhet med Matts Carlsson att Ford nog inte säljer till någon av sina hårdaste konkurrenter, som till exempel BMW.