Viasat kritiseras för säljsamtal

Tv-bolaget Viasat fälls nu för att ha försökt kringgå den så kallade Nix-spärren mot säljsamtal. Det är Etiska nämnden för direktmarknadsföring som klandrar bolaget i sex fall. Man har brutit mot de regler som finns.

Göteborg2008-01-07 00:00

Tv-bolaget Viasat fälls nu för att ha försökt kringgå den så kallade Nix-spärren mot säljsamtal.

Det är Etiska nämnden för direktmarknadsföring, som övervakar bland annat telefonförsäljning, som granskat sex anmälningar mot Viasat och klandrar bolaget för att ha brutit mot reglerna i samtliga fall, skriver Göteborgs-Posten.

Viasats telefonförsäljare har ringt upp personer, även sådana som är med i Nix-registret just för att slippa säljsamtal, och sagt sig göra en marknadsundersökning. Efter ett antal frågor om hushållets tv-vanor har man frågat om Viasat får ringa upp och berätta om sina erbjudanden.

Nämnden säger att Viasat "på ett mycket allvarligt sätt brutit mot god sed".

Det här är det skarpaste uttalande vi har gjort på länge. De står i skamvrån rätt ordentligt. De har försökt gå runt Nix-spärren. Man får inte ringa marknadsföringssamtal till den som är med i registret, säger Axel Tandberg, nämndens sekreterare till GP.

Bert Willborg, presschef på Viasats moderbolag MTG, hävdar att Viasat inte gjort fel.

Samtalen har inte varit säljsamtal, däremot har de avslutats med en förfrågan om man vill ha ett säljsamtal, säger han.

Men man kommer att sluta med sådana typer av undersökningar, enligt Willborg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!