Svensk jeanssuccé ska inte säljas

Jeansgalna japaner hjälpte bolaget bakom Nudie Jeans att kraftigt öka både vinst och omsättning i fjol. Stora klädkedjor skulle gärna ta över succémärket men ägarna vill inte sälja. I alla fall inte ännu.

Göteborg2008-06-08 00:00

Jeansgalna japaner hjälpte bolaget bakom Nudie Jeans att kraftigt öka både vinst och omsättning i fjol.

Stora klädkedjor skulle gärna ta över succémärket men ägarna vill inte sälja. I alla fall inte ännu.

Förväntningarna var visserligen högt ställda, då när allt började 2001. Men att omsättningen sex år senare skulle överstiga en kvarts miljard?

Nej, det är bättre än vad vi någonsin kunde drömma om. Det är skitkul, säger Palle Stenberg.

Han är i dag vd för Nudie och äger en tredjedel av bolaget bakom varumärket, Svenska Jeans AB, som mer exakt omsatte 253 miljoner kronor förra året. Det är en ökning med drygt 14 procent jämfört med 2006. Vinsten före skatt nästan fördubblades till 35 miljoner kronor, visar årsredovisningen.

Även geografiskt har expansionen gått våldsamt fort. Företagets kläder säljs i dag i 23 länder runt om i världen.

I en bransch där allting kretsar kring trender så är kontinuitet en viktig ingrediens i Nudies framgångsrecept, enligt Stenberg. Dagens produkt är i stort sett identisk med den som lanserades 2001.

De största marknaderna för Nudie är Holland och Sverige. Men det är i Japan som märket växer snabbast. På sex månader har volymerna nästan fördubblats.

Det är helt makalöst, jag får gåshud nu när jag pratar om det. Japan är ju landet som alla pratar om - att lyckas där är allas mål.

Det japanska lyftet är en bidragande orsak till att omsättningen i år väntas öka med ytterligare minst 25 procent, kanske så mycket som 35-40 procent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!